Vrij van de wet

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Harinck. In uw boek “Het fundament van het christendom” schrijft u een en ander over de wet en hoe christenen daarmee omgaan. U zegt dat christenen de wet houden “uit dankbaarheid” en niet om daarmee hun zaligheid te verdienen. Wanneer je de wet houdt uit dankbaarheid ben je toch net zo goed bezig met een soort wetticisme, zij het dan omgekeerd. Je wilt uit dankbaarheid iets terug doen voor God. Ik heb altijd geleerd dat de vrucht van de Geest (Galaten 5) zorgt dat je de wet houdt. Dus dat christenen niet de wet (tien geboden) houden omdat het moet, of omdat je daarmee je dankbaarheid wil tonen, maar omdat het een onvermijdelijk gevolg is van leven door de Geest en het vruchtdragen van ingeënt zijn in de Wijnstok.

Daarnaast lijken sommige Bijbelteksten zichzelf tegen te spreken. De brieven staan vol met de oproep om “vrij van de wet” te zijn en te leven en ze staan vol waarschuwingen om niet weer de wet te gaan prediken/houden. Zoals u ook opmerkt in uw boek permitteerde zelfs Jezus allerhande vrijheden ten opzichte van de wet. Toch zegt Jezus ook heel duidelijk in de Bergrede (Mattheüs 5:17-20) dat je de wet moet onderhouden en aan anderen leren. Hoe staan deze twee zaken met elkaar in verhouding?

Of was het “vrij van de wet” pas van kracht toen Jezus de dood had overwonnen? Zodat het “totdat alles zal zijn geschied” in verhouding staat met Zijn opstanding? Ik dacht dat Jezus hiermee op Zijn wederkomst doelde. Ik loop hier een beetje in vast op theoretisch vlak om mijn visie op vrij-van-de-wet-zijn rond te krijgen.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste broeder,

Jezus heeft geleerd dat er niets van de Thora, dus inclusief de Tien Geboden, zal verdwijnen. En wat betreft het vrij zijn van de wet, leert de Bijbel -en met name in de Galatenbrief- dat de ware gelovigen bevrijd zijn van de vloek van de wet en de slaafse dienstbaarheid aan de wet. Hoewel verlost van de slaafse dienstbaarheid aan de wet, zo is de wet echter niet afgeschaft, maar leert ons hoe wij God moeten dankbaar zijn met gedachten, woorden en werken. Jezus leerde: indien gij Mij liefhebt, zo bewaart mijn geboden (Johannes 14:15).

Christus heeft Zijn kinderen vrijgemaakt van de vloed en dienstbaarheid van de wet, niet van het doen van de wet uit dankbaarheid.

Sterkte,
Ds. C. Harinck

Lees ook de artikelen met de tag 'Wet'