Boeken van dr. Herman Ridderbos

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Zijn de boeken van Dr. Herman Ridderbos "Het evangelie naar Johannes : proeve van een theologische exegese", waardevol om te lezen of wijkt dit soms te veel af van de bevindelijk gereformeerde visie? Het sprak mij in eerste instantie namelijk wel aan.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zelf heb ik heel veel waardering voor prof. dr. H. Ridderbos als exegeet en Nieuwtestamenticus. Zonder anderen te kort te doen, zeg ik dat deze Nieuwtestamenticus veel geschreven heeft waar je je winst mee kan doen. Zijn verklaring van het Evangelie van Johannes bevat veel waardevol materiaal, is uitermate leerzaam en zou ik graag bij je aanbevelen. Als ik uit het Johannes-evangelie preek zal ik dit boek nooit ongelezen laten. Hij exegetiseert zorgvuldig, zal altijd proberen de tekst recht te doen en uit zijn omgang met de Schrift blijkt een eerbiedige luisterhouding. Hij distantieert zich doorgaans van hele kritische collega’s en wijst wegen die laten zien dat hij een Bijbelgetrouw theoloog wil zijn.

Naast zijn exegetisch werk valt er ook veel te leren van zijn standaardwerk over de brieven van Paulus en het werk dat hij schreef over de synoptische evangeliën: De komst van het Koninkrijk. Ik heb daar voor mezelf heel veel aan gehad en nog steeds. Wie zich op Nederlands taalgebied wil verdiepen in de betekenis van Jezus’ prediking in de Evangeliën of meer inzicht wil in de brieven van Paulus moet deze werken niet ongelezen laten. Ook zijn commentaren in de serie “Commentaar op het Nieuwe Testament” op de Romeinenbrief, de Kolossenzenbrief en de Pastorale Brieven zijn zeer waardevol. In de Korte Verklaring schreef hij twee prachtige deeltjes op het Mattheüsevangelie. Mijns inziens horen ze tot de beste van die serie. Van veel van deze werken geldt overigens wel dat ze allereerst voor theologen geschreven zijn en dus soms ook best wel technisch kunnen zijn. Wat het begrijpen ook wel eens lastig maakt is zijn barokke taalgebruik.

Je begrijpt wel dat ik ondanks het laatste minpuntje dat ik noem, nogal enthousiast ben over zijn werk. In al zijn werk legt hij veel nadruk op de heilshistorische lijn terwijl het heilsordelijke daardoor wel eens te weinig uit de verf komt. Ik vermoed dat in de meer bevindelijk gereformeerde traditie het omgekeerde nogal eens het geval is, zodat zijn boeken ook nog wel eens iets in zich zouden kunnen hebben van een heilzame correctie. Verder lijkt het me heel gezond als je eens wat verder kijkt dan wat er in gereformeerd bevindelijke hoek verschijnt. De christelijke traditie is veel breder; wij hebben ook onze eenzijdigheden en stokpaardjes. Daarom kan het heel goed zijn eens kennis te nemen van wat anderen buiten eigen traditie van de Schrift hebben verstaan. Als we hierin heel krampachtig te werk gaan, missen we zoveel waarmee we onze winst kunnen doen. Het is toch alleen samen met ál de heiligen dat we de geweldige afmetingen van Gods zondaarsliefde enigszins kunnen peilen (Efeze 3:19). Ik zou daarom zeggen: neem en lees. Als je steeds maar weer teruggaat naar de Schrift zelf en stevig geworteld bent in onze eigen belijdenis!

Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

boeken