Jezus vindt atheïst

Ds. M. (Michel) van Heijningen | Geen reacties | 20-09-2024| 08:03

Vraag

Ik ben net bekeerd tot Christus. Ik ga binnenkort voor het eerst naar een kerkdienst en wil mij ook laten dopen. Ik was al een tijd op zoek naar de waarheid en heb deze lang gezocht in spirituele kringen, New Age, afgoden, etcetera. Alles wat je maar kan bedenken, maar ik vond nooit rust! Ik heb het geloof altijd geparkeerd en zelfs belachelijk gemaakt en mijzelf atheïst genoemd. Ik heb de evolutietheorie op mijn arm getatoeëerd! Ik ben veel met moslims omgegaan een groot deel van mijn leven en vond dat wel een mooi geloof. Tot ik het niet meer aankon en huilend op mijn knieën ben gegaan en mij tot God heb gericht om mij de waarheid te laten zien en te openbaren. Nu leeft Jezus in mijn hart en ik kan er niet meer omheen. Tot zover mijn introductie.

Mijn vraag betreft het volgende: ik heb nu vier jaar een vriendin en met haar heb ik het spirituele pad bewandeld. Klankschalen sessies gedaan, plantmedicijnen genomen, mediteren en weet ik al wat nog meer. Het hele zooitje. Nu ben ik tot geloof gekomen en mijn vriendin staat hier heel positief in en is ook op zoek, maar is niet zo diep geweest als ik wat pijn betreft. Ze vindt het allemaal nog heel lastig, maar er beginnen wel puzzelstukjes op hun plaats te vallen. Nu is zij als kind gelovig opgevoed en heeft op een bepaald moment een andere afslag genomen en God als het ware verlaten en is vrij gaan leven. Zij heeft een kind van een man (niet gehuwd) en later nog een kind gekregen van een andere man (wel gehuwd). Hij is vreemdgegaan en ze is daardoor gescheiden van deze man!

Nu lees ik veel antwoorden over het hertrouwen. Waar in het Oude Testament staat dat na zo’n gebeurtenis de vrouw mag hertrouwen, maar waar in het Nieuwe Testament wordt aangegeven dat God dit absoluut niet wil? Nu vraag ik dagelijks in mijn gebed aan de Vader of Hij mij wil leiden om de juiste keuze te maken en wat ik moet doen volgens Jezus! Mag ik met deze vrouw trouwen? Hoe beantwoordt God zulke vragen die ik stel in gebed, waardoor je weet dat je doet wat God van je vraagt? Nou lees ik veel misinterpretaties, waar mensen het zo lezen dat het hen het beste uitkomt. Daar heb ik niks aan! Ik wil weten wat de waarheid is en wat God wil. Kan het huwelijk van haar worden gezien als nutteloos omdat ze beiden God niet in hun leven hadden, maar gewoon getrouwd zijn als heidenen omdat iedereen om ze heen zomaar trouwt zonder er bij stil te staan en het als heilig ervaren?

Ik ben bang omdat ik niet weet wat de juiste keuze is. Mijn gevoel zegt dat ik een gezonde relatie heb en ook door de omgang met haar misschien God juist wel gevonden heb. Nu ben ik ook al wel zover dat je niet moet afgaan op gevoel.

Antwoord

Beste vriend,

Wat word ik blij van je eerste zin. Met enige nieuwsgierigheid denk ik dan: hoe heb je Jezus gevonden in de wirwar die je beschrijft vanuit je leven? Eigenlijk is die vraag niet belangrijk. Jezus zoekt mensen. Je bent gevonden door Hem. Gaaf toch?

Goed dat je de stap wil zetten richting een kerk. Als gelovige heb je anderen om je heen nodig. Tegelijk kunnen die anderen zich aan jou optrekken. Ik schat zomaar in dat de kerk waar jij je bij gaat aansluiten erg blij wordt als jij daar komt. Jouw verhaal geeft namelijk hoop. Je bent een bewijs dat God werkt anno nu.

In die kerk zal je ook hulp moeten vragen. Je vertelt in een paar zinnen erg veel. Wanneer je in de gemeente waar ik aan verbonden ben zou komen, zou ik een behoorlijk traject met je willen doorwandelen. Wat is er allemaal gebeurd, wat moet je belijden, waardoor zijn er wonden ontstaan? Biddend en zoekend in de Bijbel kom je samen met anderen vast verder.

En dan je vriendin. Je zoekt zeg je naar Bijbelteksten die je antwoord geven of je wel of niet met haar verder mag/moet. In de Bijbelse tijden was er de wet van de Meden en de Perzen. Die wetten waren onherroepbaar. Wet is wet, befehl ist befehl. Stel je voor een koning had een wet gemaakt en later blijkt dat die wet averechts werkt; dan toch kon zo’n wet niet herroepen worden. Er werd een soort kadaverdiscipline geëist.

Ik mag je zeggen: de God van de Bijbel is anders. Zijn wetten hebben een mate van flexibiliteit. Onze God ‘past Zich als het ware aan’ aan onze situatie. Zijn geboden geven de richting aan die we moeten gaan, maar bepalen niet elke stap die we moeten zetten. Zo zie je in het Oude Testament geboden voor situaties waarin een man meerdere vrouwen heeft. Dat is nooit Gods bedoeling geweest en wordt ook zeker niet aanbevolen, maar als de situatie zo is wordt er een weg gewezen om te gaan.

Wanneer ik je vraag bekijk en jullie in gedachten voor me zie, en jouw zin lees dat je een 'gezonde relatie' hebt, zou ik zeggen; ga samen verder. Leef in liefde en trouw met elkaar. Het is wel goed om naar elkaar en naar God dingen uit het verleden te belijden. Zeker als je dat doet, mag je verder gaan onder Gods zegen. Onze God is iemand van het nieuwe begin. Een beleden verleden mag je achter je laten. Dankzij Jezus. Aan Gods hand mag je dankbaar verder gaan.

Nogmaals; ik moedig je aan een kerk te (be)zoeken. Heb je hulp nodig bij een zoektocht, leg gerust even contact. Bij een lokale kerk ga je vervolgens in gesprek en gebed en ik hoop van harte dat je daar nog meer van onze goede God mag leren ontdekken.

Gods zegen voor jullie beiden!

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

hertrouwen
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.