Doop en belijdenis houden hun betekenis

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik ben gedoopt en heb belijdenis gedaan maar sta niet ingeschreven bij een kerk. Heeft mijn doop en belijdenis dan wel betekenis of moet je dan toch weer ingeschreven staan?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Jazeker hebben doop en belijdenis betekenis. Je bent en blijft gedoopt. Je hebt het teken en zegel van het verbond van God ontvangen. De beloften van de Drieënige God gelden jou en ook de verplichting om in een nieuwe gehoorzaamheid aan de Heere te leven.

Wat de belijdenis betreft, daarmee heb je uitgesproken voor Gods aangezicht en beloofd dat je de Heere zult dienen en zult strijden tegen de zonden en dat je zult meewerken aan de opbouw van Christus’ gemeente. Gods jawoord in de doop en jouw jawoord bij de belijdenis kunnen niet uitgewist worden.

Wel is het zo dat doop en belijdenis midden in een gemeente hebben plaatsgevonden en daar ook behoren te functioneren. Bij de doop klinkt de regel bij de vraagstelling dat we als leden van zijn gemeente behoren gedoopt te wezen. Op dit moment ben je geen lid van een gemeente. Dat betekent dat het niet is zoals het hoort te zijn.

Verder heb je belijdenis gedaan en dan komt er bij de vragen ook iets aan de orde ten aanzien van de gemeente of de kerk waartoe je op dat moment behoort. Bij de PKN is dat: “Wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en de sacramenten, volharden in het gebed en het lezen van de Heilige Schrift, en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?” Het antwoord op zo’n vraag geeft verplichtingen en die zijn heilzaam. Het is goed om -indien nodig- vermaand te kunnen worden, maar ook belangrijk om aangesproken te worden door het Woord en om mee te werken aan de opbouw van de gemeente.

Kortom: doop en belijdenis houden hun betekenis. Goed dat je daarover nadenkt. Volgens mij blijft er maar één weg over. Je aansluiten bij een gemeente en kerk. In Handelingen 2 lezen we: “Zij volhardden in de gemeenschap.”

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman