Allebei niet willen verhuizen bij huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 10 reacties

Vraag

Ik heb verkering met een ontzettend lieve jongen van 21 jaar oud. Zelf ben ik anderhalf jaar jonger dan hem. Beide hebben wij tot ons groot verdriet meerdere relatie(s) gehad. Ondertussen hebben wij ruim negen maanden een relatie met elkaar. We zien het als Gods weg die ons naar elkaar toe heeft gebracht. Het mooiste is dat we van elkaar mogen weten bekeerd te zijn. Een groot wonder.

Alleen nu lopen wij al enkele maanden tegen een groot probleem aan. We wonen ver van elkaar vandaan. Ruim 200 kilometer. We zien elkaar meestal om het weekend. Dat kost in alle opzichten veel. We zien ons in de toekomst niet zo gauw naar elkaar toe verhuizen. Dit met de twee grootste redenen: familie en werk. Ik heb mijn vriend gezegd dat we er het best nog even over kunnen nadenken. Dat de liefde misschien nog meer moet gaan groeien dan dat er nu al is. Hij is het met mij eens maar ziet natuurlijk het liefst sneller een antwoord.

Hij wil dat we eerlijk zijn naar elkaar toe. Ik begrijp hem goed. Mensen van buitenaf hebben soms makkelijk praten: ga je toch in het midden wonen, of: het is niet alsof je je familie nooit meer ziet. Of zoiets als: je weet waar de huizen het goedkoopst zijn… Dan hebben we het nog niet gehad over onze beide families die erg aan je blijven trekken en willen dat je dicht bij ze blijft wonen.

Uiteraard zit er een kern van waarheid in, maar als we er eerlijk en objectief naar kijken weten we dat er eentje zal zijn die echt alles verlaten moet om bij de ander te wonen. En dan doen de meeste uitspraken er echt niet toe. Een nieuw leven opbouwen aan de andere kant van het land…het is en blijft waarschijnlijk een ingewikkelde kwestie. Onze relatie is meer dan we gehoopt hadden te mogen ontvangen. We passen zo ontzettend goed bij elkaar. Bidden, lachen, huilen, praten, alles kunnen we met elkaar delen. We kunnen elkaar dan toch niet zomaar laten gaan…

Samen en los van elkaar hebben wij gebeden om een wijsheid zoals Salomo die gaf. Een antwoord waar wij misschien nog niet eens aan gedacht hebben. Kunt u ons advies geven? Hoe kijkt u aan tegen ons probleem? En zijn er mensen die in de reacties iets kunnen vertellen over hetzelfde/soortgelijke probleem? Het zal ons erg helpen.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Denk je dat reacties van ‘vreemden’ je zullen helpen om beslissingen te nemen? Welnee, er zal heel verschillend over worden gedacht zoals ook familie en vrienden verschillend denken. Wat jullie moeten doen is méér tijd nemen om naar elkaar toe te groeien. Op een ogenblik zal liefde zo sterk worden, dat je maar al te graag bij elkaar wilt zijn. Wáár dan ook, een afstand van 200 km overbruggend of halverwege. Óf je neemt geen toenaderings-beslissing en gaat ieder je eigen weg, al dan niet met pijn in het hart. Want: zolang je denkt dat de een of de ander zich moet opofferen staat er iets tussen jullie in! En dat ‘iets’ gaat níét vanzelf over, maar gaat veel eerder een eigen leven leiden en voor verwijdering zorgen! Dat heeft dan te maken met verwachtingen en teleurstellingen…

Liefde heeft zeker te maken met kéúzes, maar laat zich níét dwingen! Bezint eer ge begint, of geef elkaar de ruimte die (nog) nodig is. Misschien wil je dit niet horen... dan wachten we op reacties!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verhuizing
10 reacties
schoenveter
Goed dat jullie al over de toekomst nadenken. Al heb je met slechts 9 maanden veel meer te ontdekken dan de beste woonplaats. Daar mag je gerust veel meer tijd voor nemen! Er zijn ook genoeg relaties die na 2+ jaar ontdekken dat ze elkaars slechte kanten negeerden onder het mom van 'dat zal door liefde wel goed komen' wat vervolgens niet zo bleek te zijn. Genoeg te ontdekken hoe eerlijk jullie zijn en elkaar echt kunnen vertrouwen.

Leer elkaars familie goed kennen! Welke familie heeft een positieve en gezonde invloed op jullie? Het mooiste zou zijn allebei, maar vaak genoeg zie je ook bij de (schoon)familie dat ze grenzen niet respecteren en vergaande verwachtingen hebben, of ongevraagd bemoeien met keuzes die jullie samen moeten maken en verzin nog maar van zulke voorbeelden. Misschien ontdek je kanten bij je eigen familie die je nooit zijn opgevallen. Ook dat kan de keuze voor een woonplaats bepalen dat je bij zulke invloeden beter wat afstand kan hebben.

Als tip: Ga met zo'n afstand niet middenin wonen. Je zal dan altijd een lange reis moeten maken en anders hoeft dat maar de helft van de keren. Uiteindelijk zal je een stuk minder afspreken totaal dan wanneer je kiest voor een kant. De huizenmarkt is krap, dus wellicht kan je beide regio's overwegen om te zien wat lukt. Je moet ergens beginnen en een vermogen opbouwen, het is toch geen punt om ergens 10 jaar te wonen en vervolgens te verhuizen als die mogelijkheid er is?
VrouwkeZondernaam
Verhuizen naar een totaal andere omgeving is spannend. Maar het kan je toch ook heel veel winst opleveren. Als stel zul je nog meer op elkaar aangewezen zijn, wat de relatie zelfs ten goede kan komen. Zelf kijk ik er achteraf positief op terug. Het heeft me veel meer gegeven dan ik had durven dromen. Zou de HEERE ook in zulke wegen niet alles kunnen geven wat je nodig hebt?

https://youtu.be/nBnDjA24jS0?si=HVqDOeBdmbR9OOb8
Samanthi
In het midden gaan wonen?
Stillawake
Het is in ons geval juist erg positief gebleken om uit de invloedsfeer (hoe positief ook) van beide families te verhuizen.
En als je nog jong bent bouw je relatief gemakkelijk een nieuw sociaal netwerk op.

En laten we eerlijk zijn: als ik nu kijk naar mijn jeugdvrienden: er is er niet één die na zijn studie teruggekeerd is op het oude nest.
Dus zelfs als je in een vertrouwde omgeving blijft zul je door de jaren heen een groot deel vna het sociale netwerk verliezen.

En familie: ook als je 200km verderop woont blijft het familie....
Rembrand
Jullie zijn jong volwassenen,  nog volop in ontwikkeling. Neem vooral de tijd om elkaar te leren kennen en naar elkaar toe te groeien.
Daarnaast is het ook verstandig om te oriënteren op gebied van werk. Waar kunnen jullie beiden het werk vinden waar je voor bent opgeleid en plezier in hebt?
davinci
In de praktijk, wanneer er kinderen ten tonele verschijnen, is een oppas wel handig dus woont men tegen die tijd in de buurt van een van de twee families. Je kunt wellicht ook een compromis doen, dus eerst ga je 5 jaar hier wonen en daarna op die andere plek. Je kunt het ook door het huwelijksformulier laten 'oplossen' door na je trouwdag als man simpelweg de eindbeslissing te nemen :-)
Maar wellicht moet je er helemaal niet aan beginnen; als je nu al 'gedoe' hebt..
Tonny
Davinci, in dat geval: een man zal zijn vader en moeder verlaten ... ;-)
Avhg
Wij hadden hetzelfde probleem, al woonden we wel wat dichter bij elkaar dan jullie. We kwamen er niet aan uit en zijn tussenin gaan wonen. Kostte even tijd om te wennen, maar ondertussen nieuwe vrienden gekregen en hier een leven opgebouwd. Wat ik in een eerdere reactie ook zag, als je kinderen mag krijgen is het een gemis als je ver bij familie vandaan woont. Als vrouw zijnde mistte, en met tijden nog, ik het erg om even een bakkie ergens te kunnen doen. Gelukkig zijn er telefoons. Maar het gaat hoe dan ook offers kosten. Besef dat als je getrouwd bent, je toch een eigen leven op gaat bouwen, los van je ouders en andere familie. Wij overwegen nu na 10 jaar om toch te verhuizen om dichter bij familie te wonen, maar hebben daar dus 10 jaar voor nodig gehad voor er een opening was. Bid om wijsheid hierin.
mamaSandra
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Uiteindelijk zijn we (eerlijk: een beetje tegen mijn zin in!) in de buurt van de familie van mijn man gaan wonen, omdat we daar een huis konden krijgen. Soms vind ik dat lastig, maar nu we een paar jaar verder zijn kan ik ook zeggen dat de Heere ons veel gegeven heeft. We hebben een fijn huis, gezellige buren en de mogelijkheid om tot zegen te zijn voor mensen om ons heen. Ook hebben we veel steun aan mijn schoonouders in de zorg voor ons kindje. In de week dat we een beslissing moesten nemen over ons huis, was Genesis 24 aan de beurt om aan tafel te lezen (lees vers 58 en 67 in het bijzonder: 'ik zal trekken', 'hij had haar lief'). Rebekka was bereid om te gaan en is daarin niet beschaamd geworden.

Eens met veel van de praktische punten die al genoemd zijn:
- Neem nog even de tijd om te beslissen, maar blijf er wel over in gesprek. Sta ook echt eerlijk open voor de standpunten van de ander.
- Overweeg of je (schoon)familie graag in de buurt zou hebben voor oppas van eventuele kinderen.
- Maak afspraken over hoe je in je huwelijk tijd vrijmaakt om de familie te bezoeken die verder weg woont. En af en toe een weekend logeren is dan ook erg gezellig! Dat geeft soms nauwer contact dan vluchtige bakjes koffie.
- Je hoeft de beslissing niet nu voor je hele leven te maken. Die wetenschap kan ook een stukje lucht geven.
- Probeer wat de keuze ook is een positieve instelling te houden. Het kan een schaduw leggen over de periode naar je huwelijk toe als je voortdurend focust op wat je achter moet laten.

Wijsheid gewenst!
ajl
Ik heb dezelfde ervaring als stillawake. Ook wij zijn 150-250 km bij onze ouders vandaan gaan wonen en het heeft ons ook goed gedaan. Was het wennen? Absoluut, voor mij neer dan voor hem. Zou ik terug willen? Absoluut niet. Met echte vrienden houd je toch wel contact.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.