Deuren geopend door gebed

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Al eerder stelde ik een vraag over hoe je kunt weten wat Gods weg met je is. Er blijven mij wat dingen onduidelijk. Het is zo: al van jongs af aan leg ik alles bij God neer, vraag Hem om hulp, enzovoorts. Natuurlijk houd ik dat ook mijn kinderen voor. Maar het probleem is, als ze wat ouder worden nemen ze dat niet heel serieus meer. Immers, je krijgt nooit echt antwoord. Dat vind ik heel moeilijk. Toch kan ik er niet mee stoppen.

Een voorbeeld? Ik ben pas in mijn huwelijk voor het eerst naar het buitenland geweest. Dat vond ik heel spannend en ook een spanningsveld wat betreft het christenzijn en genieten/ontspannen. Dat heb ik allemaal aan God voorgelegd: of ik mocht gaan, maar ik kreeg geen antwoord. Uiteindelijk ben ik met een bezwaard hart gegaan. Dit herhaalt zich nu jaar op jaar, al wordt het wel minder; door gewenning denk ik.

Ook is er iets ingrijpends gebeurd in mijn leven op geloofsgebied, daarvoor vraag ik ook al maanden om hulp, maar alles blijft hetzelfde. Tegenwoordig lees je vaak dat God deuren opent of sluit als iets wel of niet mag. Dat werd mij vroeger nooit voorgehouden. Is het echt zo? En waarom zie ik die deuren dan niet? Ik denk zelf dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn. Hier kwam een keer een gezin wonen waarbij vele deuren open gingen, vertelden ze: precies werk op het goede moment gevonden, etcetera. Een paar maanden later nam ze ontslag omdat het niet ging. Doet God het dan verkeerd? Nee, natuurlijk. Dan toch door de mensen zelf verkeerd ingeschat?

Groeten, een zoekend mens met een vraag aan iemand van de Ger. Gem.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste zoekende mevrouw,

Een prachtige vraag! Een “diepdenken-vraag”. U bidt en krijgt geen antwoord. Wat hebben daar al veel mensen mee geworsteld! Zelfs de Bijbel spreekt daar al van: “Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt.” Het is vaak een worsteling die pas een einde heeft als het leven eindigt. Of als we berusting vinden bij Jezus Christus en Zijn Verlossingswerk. Vaak is het een levenslange worsteling. Heel vaak is de oorzaak van deze worsteling een heel andere dan wij denken.

Een man zei tegen me: “Ik bid me helemaal stuk, maar ik krijg nooit antwoord.” Wat gaat hier nu fout of wordt niet goed begrepen? Een paar kleine dingetjes, maar wel heel belangrijk:
1. God is op geen enkele wijze verplicht om je antwoord te geven. Wij hebben God verlaten. Het zou niet onbillijk zijn als Hij met gelijke munt zou terugbetalen: niet luisteren naar hun gebeden. Maar zo doet God niet. Hij zegt uitdrukkelijk: “En roep Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.” Maar tot de goddeloze zegt God: “Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen en neemt Mijn verbond in uw mond?” Psalm 50:15-19.

De reactie van veel mensen: we moeten veel bidden want dat helpt! Het staat in de Bijbel zegt men dan: bidt en gij zult ontvangen. En dat is nu net niet de manier van bidden die God behaagt. Op deze manier helpt het nou juist niet. Met eerbied gesproken: God houdt geen zitting als ‘bid-en-verhoor-automaat’. Nee, onze God is de verheven Majesteit die in de hemel woont. Hij wil ons echt niet verhoren omdat we zulke goede vrienden van Hem zijn. In onze verwarringen en moeiten verliezen we dat wel eens uit ons oog en staan we tot God te roepen op verkeerde manier.

God wil dat andere gebed, dat heel diepe gebed. Dat gebed uit het hart. Soms meer zucht dan gebed. Het is zeker maar zelden een net gebed dat mensen zo mooi vinden. Een gebed waarvan de mensen zeggen: die kan zo mooi bidden. De gebeden die wij zo mooi vinden zijn vaak niet de beste gebeden. Voor God is de schreeuw uit de nood veel belangrijker als het nette, ingestudeerde gebed, of het vormelijke correcte gebed.

Het kan ook heel goed zijn om onze waardering anders te richten. Onze mening eens vierkant om te draaien. Niet kijken naar alle gebeden die niet verhoord zijn. Maar laten we eens beginnen met na te denken over alles wat de Heere wel gedaan heeft. Wat Hij ons allemaal wel gegeven heeft. En dan voor al die zegeningen danken.

En weet je, al denkend en dankend ziet u dan misschien hoe de Heere u hielp, of de weg zo leidde dat u zich verwonderde. Misschien ziet u dan ook veel meer van alle zegeningen die de Heere u wel gaf.

Het is vaak verbazingwekkend wat de Heere ons allemaal geeft! Hoe Hij voor ons zorgt en hoeveel keer Hij ons bewaard heeft. En Hij doet dat opdat wij Hem zullen volgen en gehoorzamen. Dat we naar Hem luisteren met heel ons hart. Dat we Hem dienen met alle kracht die in ons is!

Ga meer danken dan overwegen hoe weinig de Heere uw gebeden verhoord en vervult. Dank de Heere voor het bed waar u op slaapt, voor het ontbijt elke morgen voor u en de kinderen. Terwijl miljoenen geen bed hebben, geen huis en geen eten… En merk op hoe de Heere uw leven leidt en leidde. Denk na hoe de Heere u gezegend heeft, boven de miljoenen die de Heere niet kennen en niets hebben. Vertrouw op de Heere, leer dat uw kinderen ook.

Iets over het voorbeeld dat u noemt van uw reis, of u naar het buitenland mocht gaan, toen antwoordde de Heere niet… Maar misschien hebt u geen antwoord in Gods Woord gezocht. Misschien wachtte u op een rechtstreeks antwoord uit de hemel?

Als we alles aan de Heere verteld hebben, mogen we ook vertrouwen op Hem. Soms verhoort de Heere het gebed niet. Denk aan Paulus. Hij bad of de Heere die doorn uit zijn vlees weg wilde nemen. Zijn gebed werd niet verhoord en de doorn bleef steken. Hij moest met Gods genade verder leven. De Heere weet wat Hij doet en wat het beste voor ons is en daar mogen we op vertrouwen. Vraag de Heere om wijsheid en besef dat Zijn gedachten hoger zijn dan onze gedachten.

David schreef ook een aantal psalmen waarin hij de Heere aanriep en de Heere niet antwoordde. En hij rekende het de Heere niet toe! Verdrietig is dat uw kinderen de antwoorden van de Heere niet meer serieus nemen. Want de Heere is een Verhoorder van het gebed, dwars door alles heen. Wie Hem aanroept in de nood, vind Zijn gunst oneindig groot. Maar soms ook totaal anders dan verwacht werd. Altijd blijft het: vertrouw op de Heere met je hele hart. Ga niet redeneren en zelf een uitleg  aan alles geven.

Inderdaad sluit de Heere deuren of opent Hij die. Wonderlijk zijn Gods wegen, wij begrijpen het soms helemaal niet. Maar het gaat ook niet om ons denken of wat wij graag willen, maar over wat de Heere wil. Het gebed mag een opzien tot de Heere zijn. Dan geeft ons gebed rust en vrede in ons hart. Dan is alles wat de Heere doet goed. Geef dat ook door aan uw kinderen. Dan kunnen ze van u leren om de wegen achter de Heere te gaan.

Lees maar veel in uw Bijbel, daarin geeft de Heere antwoorden en wijst Hij u de weg. Ik hoop van harte dat u van een zoekende moeder een vindende moeder wordt.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Nellie van Dooijeweert-van der Slikke

Lees meer artikelen over:

biddenGods wil