Bang om onbekeerd te sterven

J. de Wit / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar en de laatste tijd worstel ik veel met het geloof. Dit is begonnen op een avond. Ik sliep en ineens was er een ontzettend harde knal, alles trilde. Het was een donderslag. Ik vloog overeind en ik dacht: de wereld vergaat. Ik ben sindsdien heel bang voor onweer omdat ik bang ben dat God terug komt en ik kan God niet ontmoeten, want ik ken Hem nog niet. Hoe spreekt God eigenlijk door het onweer?

Ik wil de zonde en de wereld verlaten, maar zit er ook zo in verstrikt. De wereld lokt zo! Maar ik wil God dienen. Ik probeer te bidden, Bijbel en veel preken te lezen, maar ik ben nog niet oprecht. Kan ik nog zalig worden? Tijdens het bidden val ik ook vaak in slaap. O, hoe kan ik nog zalig worden? Ik ben zo bang om te sterven omdat ik weet dat het niet kan.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Bedankt voor je indringende vraag. Wat een noodkreet!

Ik lees in je vraag een wirwar van gedachten en angsten. Hoe spreekt God door het onweer? Die vraag laat ik nu even liggen, want ze komt voort uit een andere vraag. Je bent bang voor onweer omdat je bang bent voor God. Je voelt dat als Hij komt om te oordelen, jij voor Hem niet kunt bestaan. Je zonde staat in de weg. Je wilt ervan verlost worden, maar dat lukt je niet. Jouw eigenlijke vraag is: Hoe word ik rechtvaardig voor God? Hoe word ik met God verzoend?

In een pastoraal gesprek zou ik je eerst eens een aantal vragen stellen. Bijvoorbeeld: Hoe denk jij rechtvaardig voor God te kunnen zijn? Wat zou jou de zekerheid geven dat je met God verzoend bent? Wat moet je dan voelen/ervaren? Kun je daar voor jezelf eens woorden aan geven? Of heb je geen idee? In dat geval maak je het jezelf bijzonder lastig: Je bent dan op zoek naar iets waarvan je niet weet hoe het eruit ziet.

Je schrijft dat je probeert te bidden, de Bijbel en veel preken te lezen. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je daarmee wilt bereiken. Wat levert het je op om deze dingen te doen? Probeer je daarmee God tevreden te stemmen? Is het in de hoop om een bepaalde bekeringservaring te krijgen?

Het is natuurlijk heel goed om te bidden en in de Bijbel te lezen. Maar de reden waarom je dat doet maakt veel verschil. Uit je vraag maak ik op dat jij door deze dingen probeert God te behagen. Je bent heel hard aan het werk om de Heere gunstig te stemmen, vermoedelijk vanuit de hoop dat Hij je dan zal bekeren.

Begrijp je wat je aan het doen bent? Je probeert door de werken zalig te worden. Je gaat de strijd aan met je zonden en probeert God gunstig te stemmen door je leven te veranderen. Maar je komt erachter dat je dat helemaal niet kunt. Je valt in slaap tijdens het bidden. Je bent helemaal niet oprecht. Je zit verstrikt in de wereld en de zonde. Weet je wat jij ervaart? Wat de apostel Paulus zegt: “Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde” (Romeinen 3:20). Je bewandelt een vruchteloze weg: de weg van de wet. Die weg leidt alleen maar tot angst en wanhoop, want “door de wet is de kennis der zonde.”

Wat moet je dan doen?

Allereerst dit: Erken dat jij zo hopeloos verloren bent dat er van jouw kant geen verbetering mogelijk is. Erken dat jouw pogingen om God te behagen vruchteloos zijn. Nee, ik zeg niet dat je moet stoppen met bidden en lezen. Integendeel! Maar je moet beseffen dat deze dingen je geen stap dichter bij de zaligheid brengen. Niet op de manier waarop je er nu mee bezig bent. Je kunt door jouw bidden en lezen en strijden God niet bewegen om jou te bekeren. Want al jouw pogingen stellen helemaal niets voor. Je maakt het alleen maar erger.

Erken dat maar voor de Heere. Belijd het Hem! Vertel Hem dat je totaal hulpeloos bent. Je bent als iemand die door eigen schuld vast zit in drijfzand. Je probeert uit alle macht los te komen, maar je wordt er daardoor alleen maar dieper in gezogen.

En nu?

Eenvoudig dit: Geloof het Evangelie! Werp je in de armen van de Redder Die al sinds die ene donderslag (en trouwens, daarvoor ook al) met open armen op je staat te wachten. Mag dat zomaar? Dat mag niet alleen, dat moet! “En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus” (1 Johannes 3:23). Wie dat niet doet maakt God tot een leugenaar (1 Johannes 5:10).

God heeft Zijn Zoon aan de wereld gegeven (Johannes 3:16). En bij die wereld hoor jij ook! Tot nu toe heb je dat geschenk genegeerd. Je hebt de Zoon van God links laten liggen en geprobeerd je probleem zelf op te lossen. Je hebt geprobeerd God gunstig te stemmen door je goede werken, je bidden, je lezen en je strijden. Daarmee heb je God ernstig beledigd. Je hebt (natuurlijk onwetend) gedaan alsof het offer van de Heere Jezus niet voldoende is, alsof er nog iets bij moet: namelijk jouw bidden en lezen. Dat is een hele erge zonde. En daar moet je onmiddellijk mee stoppen! Breek ermee! God belooft dat wie het offer van Zijn Zoon aanvaardt behouden wordt. Twijfel niet langer aan die belofte en geloof dat het waar is wat God zegt!

Misschien zeg je nu: Dat kan ik toch niet? Ik kan niet geloven…

Maar besef je wat je daarmee zegt? Stel je voor dat jij mij iets vertelt en mijn antwoord is: “Ik kan dat niet geloven…” Dat is toch een belediging! Dat is hetzelfde als zeggen: “Het is niet waar wat je zegt. Je liegt!”

Ik weet het wel. Alles in ons komt in het geweer als we God op Zijn Woord willen vertrouwen. Ons zondige hart heeft wel duizend redenen om Hem te wantrouwen. Maar je moet beseffen dat, hoe godsdienstig onze bezwaren ook klinken, we God ermee tot een leugenaar maken. Hij zegt tegen jou: “Het offer van Mijn Zoon is voldoende om jouw zonden te verzoenen.” Geloof dat dit waar is! Zeg het maar tegen Hem: “Heere, ik ben zo zondig dat ik mijn zonden niet eens besef. Ik wil erkennen dat U rechtvaardig bent als U mij straft. Maar U heeft beloofd dat wie in Uw Zoon gelooft vergeving van zonden ontvangt. Daarom wil ik alleen op Hem vertrouwen als de enige Profeet die mij onderwijst, de Priester die mijn zonden draagt en de Koning die heel mijn leven regeert.”

Ga zo de komende tijd eens in gebed. Geef jezelf in elk gebed over aan de Heere Jezus. Lees nauwkeurig in de evangeliën. Bedenk dat de Heere Jezus daar heel persoonlijk tegen jou spreekt. Bespreek met Hem in het gebed wat je leest en probeer je in gehoorzaamheid aan Hem te verlaten op Zijn beloften.

Zo’n omgang met de Heere Jezus is het middel waardoor de Heilige Geest het geloof in je hart werkt. Je zult merken als je op deze manier de omgang zoekt met de Heere er gaandeweg iets bij je gaat veranderen. Er gaat gaandeweg vertrouwen groeien in je hart. Vertrouwen dat God ook jou ontvangt als je door Christus tot Hem komt. Vertrouwen dat de Heere Jezus ook jou graag in Zijn armen sluit, al heb je Hem negentien jaar afgewezen!

Van harte Gods zegen toegebeden! En als je er niet uitkomt, mail me dan gerust. Dat kan via vragen@refoweb.nl.

Hartelijke groet,
J. de Wit

Lees meer artikelen over:

gelovenonbekeerd