Serieuze relatie met ongelovige man

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

Sinds meer dan een jaar heb ik nu een serieuze relatie met een ongelovige man. We hebben elkaar ontmoet op een datingsite voor mensen met een beperking. Zelf zit ik in een rolstoel, hij heeft een heel licht verstandelijke beperking (ik lichte kenmerken van autisme erbij en open rug). Nu ben ik heel dankbaar en gezegend dat hij soms ook mee wil naar de kerk! En hij vindt mijn geloof ook heel interessant. We hebben ook al gesproken over trouwen en hij zei dat hij best in de kerk zou willen trouwen. Nu is mijn vraag: zou ik van de Heere verder met hem mogen? Ik hoor hier graag iets over.

Vriendelijke groet, een gelovige vrouw.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Geachte zuster,

Uw vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden, omdat ik niet uit uw korte omschrijving van uw vriend kan opmaken hoe hij zich nu werkelijk verhoudt tot de Heere.

Laat ik er dit met alle voorzichtigheid van zeggen. Het is een groot geschenk wanneer we iemand ontmoeten met wie we vriendschap mogen sluiten. Ik kan me in uw situatie voorstellen dat u daar dubbel blij mee bent. U schrijft dat u een gelovige vrouw mag zijn, dat betekent dat Christus alles voor u geworden is.

Nu moet ik heel eerlijk tegen u zijn, als uw man de Heere niet vreest dan is hij nog een vijand van uw Zaligmaker. In dat licht schrijft de apostel dan ook in liefde: “Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?” Zie 2 Korinthe 6:14. Hij wijst er ons op dat we als gelovige (in uw geval) niet een huwelijk moeten aangaan met een ongelovige.

Er is alle reden tot dankbaarheid dat hij met u naar de kerk wil gaan. Bid of de Heere de prediking aan zijn hart wil zegenen. U schrijft ook dat hij in de kerk wil trouwen. Ook dat is een fijne toezegging, maar ons huwelijksformulier gaat er van uit dat de man en de vrouw samen de Heere vrezen. Leest u maar eens de vragen die u moet beantwoorden voor Gods aangezicht als uw huwelijk in Zijn Huis wordt bevestigd.

Ik zou u dringend willen raden nog niet te trouwen. Maar bijvoorbeeld met uw man op belijdeniscatechisatie te gaan, biddend of de Heere die periode wil zegenen en uw vriend tot het geloof in Christus wil brengen. Zou de Heere daarin niet de Verhoorder van jullie gebeden zijn?

Vraag Hem om wijsheid, die Hij u naar Zijn belofte schenken wil: “En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden”, Jacobus 1:5. Ga zo de weg achter Hem aan.

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Uw ds. A. A. Egas

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige