Joden en christenen volk van God

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb het idee dat er in hervormde kringen velen zijn beïnvloed door het dispensationalisme. En niet alleen in de richting van de eindtijdleer (de opname, etcetera.), maar ook op andere vlakken waar het m.i. eigenlijk strookt met de verbondsleer en waar ik een heel andere denkwijze zie dan bij de hervormers. Vooral als met spreekt over “hét volk van God” refereert men altijd aan de joden of de moderne staat Israël in plaats van naar christenen. Het is vaak net alsof men nog steeds onderscheid wil maken en de joden het ‘echte’ volk van God zijn en wij christenen maar een soort van ‘erbij’ hangen. Nou wordt dat natuurlijk niet direct zó gezegd, maar door de wijze hoe men onderscheid maakt en specifiek altijd de joden het volk van God noemt, brengt wel sterk dit idee naar voren. En tegelijkertijd wil men ook de verbondsleer verkondigen. Dat lijkt wat tegenstrijdig.

De verbondsleer is veelal (naast de belofte aan Abraham) ook gebaseerd op Romeinen 11 en Efeze 2 waar Paulus vrij duidelijk maakt dat er slechts één volk van God is. Namelijk die ene olijfboom waar alle christenen, zowel jood als heiden, deel van uit maken. En in Efeze 2, waar wij medeburgers van Israël genoemd worden en deelgenoten van de beloften en waar God de scheidingsmuur tussen jood en heiden heeft afgebroken in Christus en die twee tot één nieuwe mens gemaakt heeft. Waarom blijven zoveel dominees dan toch nog onderscheid maken en zo specifiek de ene groep als “hét volk van God” noemen? En waarom zien zoveel christenen ongelovige joden als Gods kinderen en kinderen van Abraham, wanneer Jezus dat Zelf helemaal niet doet in Johannes 8?

Begrijp mij niet verkeerd, ik beweer niet dat God klaar is met de joden en geen toekomstplan met hen heeft. Romeinen 11 is daar duidelijk over dat er een mooie toekomst in het verschiet ligt voor de joden, maar de realiteit die mensen in Romeinen 11 continue negeren is dat tot dat moment de ongelovige joden afgehakt zijn van de olijfboom. Zij zijn dus op dit moment geen deel van de olijfboom, Gods verbondsvolk. Het oude verbond is immers weg (Hebreeën 8:13) en het nieuwe verbond is in Christus bloed (Lukas 22:20). Het lijkt soms alsof men, hoewel goedbedoeld, wegens historisch kwaadaardige gebeurtenissen tegen de joden, nu teveel de andere zijde van de medaille belichten en er een beeld gevormd wordt dat ook niet bijbels is.

En doen we daarmee ook de joden niet tekort? Want zo kunnen wij zelf misschien juist vergeten onder joden evenveel te evangeliseren als bij andere volken en bijna denken dat het wel goed met ze zit en wordt zo door ons bij de joden een beeld gecreëerd dat ze er al ‘zijn’ omdat ze het volk van God zijn. Zoals de joden zelf ook in Jezus’ tijd al dachten.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Hieronder vind je de antwoorden van een hervormde predikant op veel van je vragen:

Lees ook de artikelen met de tag 'Israël' en '(Messiasbelijdende) joden'