Jacobus Nyloe

A. J. C van Gent / Geen reacties

Vraag

Zijn de boeken van Jacobus Nyloe betrouwbaar? En het boek “Abraham de aartsvader” van Arnoldus Hoogvliet? Aan iemand van de Ger. Gem.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste,

Je hebt twee vragen aan “iemand van de Ger. Gem.” over de betrouwbaarheid van diverse boeken van een tweetal auteurs uit de 17e/18e eeuw. Het is mij onduidelijk waarom deze vragen door iemand uit de Gereformeerde Gemeenten behandeld zouden moeten worden. Ik kan mij dat voorstellen bij onderwerpen rondom pastorale en geloofsvragen, ook bij meer specifieke theologische, kerkrechtelijke, liturgische vragen, enzovoorts. Bij jouw vragen ontbreekt mij die duidelijkheid.

In algemene zin is het goed om na te denken welke boeken je wel en niet leest. Het kan goed zijn om stem en tegenstem te laten klinken en voor jezelf te overwegen, ook als het gaat om theologische boeken. Hoewel dit niet mijn aanbeveling is aan iedereen, want het vraagt wel om (geestelijk) onderscheidingsvermogen. In specifieke en algemene zin geldt: “Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn…” (1 Johannes 4:1). Het Woord van God zegt hiermee zelf dat de gelovigen moeten beproeven welke leer van God komt en welke leer niet van God komt.

Dit gezegd hebbend lijkt het mij verstandig dat ik niet op ga treden als een soort ‘gereformeerde scheidsrechter’ over de boeken van Jacobus Nyloë en Arnoldus Hoogvliet. Met in achtneming van de noties uit de voorgaande alinea, zou ik zeggen neem de houding van de mensen uit Beréa: “…onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren” (Handelingen 17:11).

Veel gezegend onderzoek in de Schriften toegewenst!

Met mooie groet,
A. J. C. van Gent

Lees meer artikelen over:

boeken