Vasten voor ziek familielid

Ds. D. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over vasten met een doel maar kan daar op internet weinig informatie over vinden. Ik vraag me namelijk af of je mag vasten voor een ernstig ziek familielid. Ik weet dat we hiervoor in eerste instantie moeten bidden en dat doen we ook al een tijd. Wordt dit soort vasten gedaan of is het de bedoeling om je hoop alleen op gebed te stellen? Hoe staan deze twee tegenover/naast elkaar?

Indien vasten op deze manier Bijbels is, dan zou ik het ook zeer waarderen dat iemand meedenkt hoe je zoiets kan aanpakken met gebeden en welke vorm van vasten je hierbij kan doen (onthouding van eten tot een bepaalde tijd, etcetera)

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller,

Vanwege verschillende omstandigheden kon ik deze vraag niet eerder beantwoorden, bedankt voor het geduld! Je stelt een goede vraag over een onderwerp dat onder ‘ons’ best wel wat meer belicht mag worden.

In Gods Woord zien we een nauwe samenhang tussen bidden en vasten. Er is best wel veel literatuur over, ik noem er slechts twee: “Het gebed volgens het Nieuwe Testament” van dr. J. P. Versteeg en “Bidden kun je leren” van A. van Olst. Daarin wordt helder de Bijbelse lijn van bidden en vasten beschreven. Zo lezen we over Anna, de profetes in Lukas 2 vers 37 dat ze de tempel niet verliet en “met vasten en bidden God dag en nacht diende.” Na de genezing van de maanzieke jongen in Markus 9 horen we de Heiland zeggen: Dit soort kan nergens anders door uitgaan dan door bidden en vasten (vers 29). Maar ook in de eerste gemeente speelde bidden en vasten een belangrijke rol. Voordat Paulus en Barnabas worden uitgezonden voor het zendingswerk werd door de gemeente van Antiochië gevast en gebeden. Nu zijn er nog wel andere Schriftgedeelten aan te wijzen (Handelingen 14:23, 1 Korinthe 7:5, e.d.) maar het punt is wel duidelijk.

Dan de vraag: waarom? Waarom zou je vasten en wat voegt dat toe? Er zijn meerdere punten te noemen die met elkaar samenhangen. Zo is vasten een teken van ootmoed. Met name in het oude testament zie je dat het vasten daar samenhangt met het belijden van schuld tegenover de HEERE.

Daarnaast kan het vasten een positieve invloed op onze concentratie hebben. Door jezelf een aantal zaken te ontzeggen komt er meer ruimte en aandacht voor het gebed. Door te vasten kun je een aantal ‘stoorzenders’ die ons gebed belemmeren wegnemen of minimaliseren.

Vervolgens laten wij door vasten ook zien wat nu echt belangrijk is in ons leven, dat is de HEERE. Hij gaat boven iedereen en alles in ons leven. Wij leven niet van brood alleen. Maar vaak zijn wij daar wel veel en vaak op gericht. Dat houdt ons bezig en leidt ons af. Vasten bepaalt ons daarbij.

Tot slot laat vasten ook onze afhankelijkheid jegens God voelen. We ervaren door te vasten onze lichamelijke grenzen. We merken dat we zwakke en kwetsbare mensen zijn die niet voor een lange tijd zonder eten en drinken kunnen. En al dat eten en drinken ontvangen we uit Zijn vaderlijke hand.

Dan komt de vraag: Hoe? Ik wil je een aantal praktische handreikingen meegeven die ik zelf ben tegengekomen bij het beantwoorden van jouw vraag.

Ten eerste: Begin rustig. Je hoeft niet meteen een hele week zonder eten en drinken. Sla eens een het ontbijt over op een dag dat je vrij bent en gebruik de ochtend om te lezen in Gods Woord en te bidden. Wissel die twee (gebed en Schriftlezing) met elkaar af. Als dat lukt kun je het langer maken naar bijvoorbeeld een hele dag zonder eten en drinken.

Ten tweede: Vasten hoeft niet altijd te gaan om eten en drinken. We zagen al dat één van de redenen om te vasten is om je concentratie te verhogen en stoorzenders te verminderen. Nu kan dat eten en drinken zijn. Maar zeker in onze tijd zijn er nog talloze andere zaken te noemen die ons gebed negatief beïnvloeden. Je kunt denken aan social media. Je smartphone, de vele verplichtingen die jouw agenda tot de nok toe vullen. Of vormen van luxe of genot. Ook op die gebieden kan het bewust links laten liggen heilzaam zijn.

Ten derde: doe het met anderen samen als je die kans hebt. Daarbij kun je fysiek met elkaar afspreken maar ook ieder op zijn of haar eigen plaats gelijktijdig bidden en vasten. Zo kun je elkaar bemoedigen en ervaringen uitwisselen.

Ten vierde, en dat is een belangrijke: besef jezelf goed waarom je dit wilt doen. Wees duidelijk over jouw verwachtingen. Als ons vasten op een bepaalde manier zou kunnen zorgen voor een snellere/betere verhoring van ons gebed is het goed om daar nog maar even heel goed over na te denken. Ons vasten vormt in dat opzicht geen turbo of bonus op ons bidden waardoor wij eerder/sneller krijgen waar wij om vragen. En wees voorzichtig met “veruitwendiging”. Met andere woorden: laat het niet een uiterlijk iets zijn. De profeet Joël moest waarschuwen voor het vasten waarbij wel de kleren werden gescheurd maar niet het hart (Joël 2 vers 13). Het gebed, het vasten en ons leven moeten met elkaar in samenspraak zijn. Het dient allen te staan in dat licht van een aan God geheiligd leven.

Met broederlijke groet,
Ds. D. van der Wal

Lees meer artikelen over:

vasten