Gezangen in eredienst Hersteld Hervormde Kerk

Ds. P.D. van den Boogaard | Geen reacties | 09-09-2024| 10:45

Vraag

De Hersteld Hervormde gemeente van Rotterdam-Kralingse Veer zingt nu maximaal twee gezangen tijdens haar erediensten. Een nieuw tijdperk dient zich nu aan binnen de Hersteld Hervormde Kerk. Komen hierdoor de flanken niet nog meer uit elkaar te liggen? Aan een predikant uit de HHK.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Inderdaad werd deze week bekend dat door de HHG Rotterdam-Kralingse Veer besloten is om gezangen te laten zingen in de eredienst. Deze gemeente maakt gebruik van de bestaande (kerkordelijke) ruimte (artikel XI en XIII van de kerkorde, red.). In de Hersteld Hervormde buitengewone wijkgemeente Katwijk Benjamin werden immers al van oudsher gezangen gezongen. Er breekt in die zin dus geen nieuw tijdperk aan.

Hervormd-Gereformeerden hadden in de oude Nederlandse Hervormde Kerk altijd te maken met de (enorme) breedte van de Nederlandse Hervormde Kerk. Denk bijvoorbeeld aan de geruchtmakende zaak rondom de vrijzinnige prof. P. Smits in 1959. Na 2004 werd de kerk veel meer gelijksoortig omdat in de HHK zich alleen Hervormd-Gereformeerden verenigden. Dat betekent echter niet dat al die Hervormd-Gereformeerden in 2004 hetzelfde waren en ook niet dat die in de afgelopen twintig jaar allemaal hetzelfde zijn geworden. Wellicht worden die verschillen nu weer meer zichtbaar.

Met vriendelijke groet,
Ds. P. D. van den Boogaard

Lees meer artikelen over:

gezangen
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.