Zonde is onmogelijke mogelijkheid

Ds. J.A.J. Pater | Geen reacties | 05-09-2024| 15:19

Vraag

Hoe kan dat, om een bloedhekel aan de zonde te hebben en toch verleid te worden? Als je verleid wordt dan is de hekel voor de zonde er toch niet? Of kan dat toch? Als de zonde gekruisigd, gedood wordt; dan ben je er toch voorgoed van af? Dood is toch dood? Of hoe moet ik dat anders zien?

Is het wel goed als de boezemzonden steeds weer opspelen? Kan ik er ooit vanaf komen zodat ik die zonden ga haten? Kan iemand dat eens duidelijk uitleggen? Kan het zijn dat een kind van God jaar op jaar in dezelfde zonden blijft hangen? Ze niet kan overwinnen door het geloof en in het gebed tot de Geest der uitbranding? Het maakt me allemaal zo onzeker.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt niet één maar meerdere vragen, daarom is dit een lang antwoord.

Als ik je goed begrijp dan is je eerste vraag: kun je een bloedhekel aan de zonde hebben en toch weer tot de zonde verleid worden? Hoe kan dat dan? Want op het moment dat je toegeeft aan de verleiding tot de zonde, dan is de hekel aan de zonde er toch niet?

Misschien zit daar nog een andere vraag achter, al stel jij die niet met zoveel woorden, namelijk de vraag: als ik toegeef aan verleiding tot de zonde, is mijn hekel aan de zonde dan wel echt? Dat is een goede vraag. Een vraag die om eerlijkheid vraagt voor Gods aangezicht.

Je kunt op verschillende manieren een hekel aan de zonde hebben. Je kunt een hekel aan de zonde hebben omdat je jezelf niet meer kunt zien als vroom en net en gelovig mens. Op die manier hebben Farizeeën ook een hekel aan de zonde. Dan kun je uiteindelijk jezelf wel vergeven. Maar je kunt ook een hekel aan de zonde hebben omdat je God daardoor beledigt, verdriet doet en vertoornt. Als dat zo is dan moet je heel persoonlijk vergeving van God krijgen.

Als je de Heere kent en lief hebt dan haat je de zonde. Maar kun je dan alsnog bezwijken voor verleiding tot de zonde en in de zonde vallen? Is dat niet onmogelijk? Inderdaad, de zonde is een onmogelijke mogelijkheid! Zeker in het leven van een christen! De apostel Paulus zegt het zo: "Het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik" (Romeinen 7:19). Paulus doet de zonde terwijl hij de zonde haat. Dat kun je inderdaad niet uitleggen of verklaren. Paulus is zichzelf een raadsel. De zonde is een onmogelijke mogelijkheid.

Maar als de zonde gekruisigd is of gedood is, zoals jij schrijft, ben je dan niet voorgoed van de zonde af? Want dood is toch dood? Nu weet ik niet precies aan welke teksten uit de Bijbel jij hier denkt. Inderdaad staan er woorden in de Bijbel die lijken op de woorden die jij gebruikt. Dan denk ik aan Galaten 2:19-20, aan Romeinen 6:6 en aan Kolossenzen 3:3. Maar, altijd als Paulus hierover schrijft dan schrijft hij met twee woorden. Zo schrijft hij in Galaten 2:19-20: "Want ik ben door de wet aan de wet gestorven opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist en ik leef doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij." En in Galaten 5:16 zegt hij dan: "Wandelt door de Geest en volbrengt de begeerlijkheid van het vlees niet." In Romeinen 6:6 schrijft hij: "Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan zou worden, opdat wij niet meer de zonde dienen." En in Romeinen 6:12 roept hij op: "Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden van dat lichaam." In Kolossenzen 3:3 zegt hij: "Want gij zijt gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God." In Kolossenzen 3:5 trekt hij de conclusie: "Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst." Met andere woorden omdat je gestorven bent, doodt daarom het vlees!

Onze Dordtse Leerregels zeggen het op grond van de Bijbel zo dat de Heere God ons wel verlost van de heerschappij en slavernij van de zonde, maar niet van het vlees en het lichaam van de zonde. Dus inderdaad een christen kan -helaas- in zonde vallen, maar hij of zij kan absoluut niet in de zonde leven! Je kunt en wilt niet meer in de zonde leven. Je strijdt er tegen. Je kunt het er ook niet in uithouden. "Vroeger wandelde jij achter de zonde aan, maar nu wandelt de zonde achter jou aan", wordt weleens gezegd.

Omdat je God lief hebt en de zonde haat zul je met oprecht verdriet over de zonde al je zonden steeds aan de Heere God belijden. Je beseft diep hoe verschrikkelijk de zonde voor God is en hoeveel het de Heere Jezus gekost heeft om de zonde te verzoenen. En niet alleen belijd je hoe verschrikkelijk de zonde is, maar ook hoe verschrikkelijk je hart voor God is, die vuile bron van al je wanbedrijven. Omdat je als christen je eigen hart hebt leren kennen, is je leven een voortdurend jezelf verootmoedigen voor God en voortdurend de toevlucht nemen tot de gekruisigde Heere Jezus en Zijn bloed.

Zou het zo kunnen zijn dat juist waar je dit begint te vergeten -om voortdurend met berouw over dat boze verschrikkelijke hart je toevlucht te nemen tot de Heere Jezus- dat je daardoor weer in zonden valt?

Maar je stelt nog meer vragen. Zo vraag je: "Is het wel goed als de boezemzonden steeds weer opspelen?" Het antwoord op die vraag lijkt me eenvoudig. Nee, natuurlijk is dat niet goed. Nu weet ik niet precies waar jij aan denkt als je het hebt over opspelende boezemzonden. (Het woord boezemzonden komt in de Bijbel niet voor.) Op Refoweb is al veel over boezemzonde geschreven.

Maar ik neem aan dat er bepaalde zonden zijn waar jij in jouw leven naar verloop van tijd weer in valt. En nu bedoel je waarschijnlijk: "Is het wel goed met mij voor de eeuwigheid als bepaalde zonden steeds weer opspelen?" Dat hangt er dus vanaf. Het hangt er vanaf hoe je met die opspelende zonden omgaat. Als je in die zonden leeft en er aan vast blijft houden dan is het niet goed met je. Dan moet je jezelf van die zonden bekeren: ze voor God belijden en de toevlucht nemen tot de Heere Jezus en Zijn bloed, om vergeving van de zonden en om de zonden te doden. En wie tot Hem komt die zal Hij niet uitwerpen. Het is goed als je die zonde haat en jezelf met waar berouw je voor God verootmoedigt en vooral de toevlucht neemt tot de gekruisigde Christus!

Nu begrijp ik je volgende vraag niet helemaal. Je vraagt: "Kan ik er ooit vanaf komen, zodat ik die zonden ga haten?" Als je God lief hebt en als je de Heere Jezus lief hebt dat haat je die zonde. Dan haat je alle zonden, ook die zonden die steeds weer opspelen. (Misschien die wel het meest.) Dat je van die opspelende zonden af kunt komen dat is zeker. Dat is immers het vooruitzicht van al Gods kinderen: dat ze straks nooit meer hoeven te zondigen, maar eeuwig volmaakt de Drie-enige God groot mogen maken!

Maar misschien bedoel je of je de zonde zo kunt gaan haten dat je de verleiding voortaan zult weerstaan? Dan zou ik zeggen: verwacht het niet van jouw haat tegen de zonde, maar verwacht het alleen van de Drie-enige God, van Almachtige Vader, van de Heere Jezus, van Zijn werk, van de kracht van Zijn bloed en van de macht van de Heilige Geest.

Misschien bedoel je te vragen: Is het mogelijk dat je niet meer in die zonden zult vallen in dit leven? Zeker, door Gods genade is dat mogelijk. Robert Murray McCheyne bad: "O God, maak me zo heilig als een gered zondaar maar kan zijn." Leef heel dicht bij de Heere Jezus en bij Zijn kruis, met een voortdurend berouw en voortdurende verootmoediging.

Kun je die zonden dan definitief overwinnen in dit leven? Nee, dat is niet mogelijk. Want al val je niet meer in die zonden, alle zaden van boosheid blijven in dit leven altijd in je hart. En al zou je vijftig jaar niet in die zonden vallen, het kan zolang je hier beneden bent altijd weer gebeuren dat die zonden terugkomen. Daarom is blijvende verootmoediging over je boze hart zo belangrijk!

Dan vraag je: "Kan het zijn dat een kind van God jaar op jaar in dezelfde zonden blijft hangen?" Als je de vraag zo stelt dan moet ik zeggen: "Nee, dat is niet mogelijk!" Een kind van God blijft niet "hangen" in de zonden. Een kind van God strijdt tegen de zonden. Haat de zonde en vlucht voor de zonden. En het is een bittere strijd op leven en dood. Maar als je de vraag zo zou stellen: "Is het mogelijk dat een kind van God jaar op jaar met dezelfde zonden blijft strijden?" Dan zeg ik: "Ja! Dat is zeker mogelijk!"

Uit de laatste woorden van jouw vraag blijkt dat jij de zonden wil overwinnen "door het geloof en in het gebed tot de Geest der uitbranding." Nu hebben we zeker de Geest der uitbranding (Jesaja 4:4) en der genade en der gebeden (Zacharia 12:10) nodig. Zonder die Geest kunnen we niets. Ook het geloof is onmisbaar in de strijd tegen de zonde. Dat blijkt wel uit 1 Johannes 5:4-5. "Dit is de overwinning die de wereld overwint, namelijk ons geloof." Maar waarom is dat geloof zo belangrijk? Omdat het geloof Christus omhelst door wie wij alles kunnen. (Zo zegt de kanttekening het met een verwijzing naar Filippenzen 4:13.)

Je vergeet, ben ik bang, het belangrijkste: hoe kunnen we de overwinning behalen? Door het bloed van het Lam (Openbaring 12:11) en anders door niets! Als Paulus oproept om onze leden die op de aarde zijn te doden (Kolossenzen 3:5) dan kan dat alleen door te zoeken de dingen die boven zijn waar Christus is, zittend aan de rechterhand van God! (Kolossenzen 3:1) Zoek de verheerlijkte Christus, hef je hart op tot Hem! Dat is inderdaad een zaak van geloof: van verbonden zijn aan en afhankelijk zijn van Hem! Hij heeft de overwinning al behaalt en in dat geloof mag jij in alle gerechtigheid, onder onze enige Leraar, Koning en Hogepriester, Jezus Christus, leven, en dapper tegen de zonde, den duivel en zijn hele rijk strijden en overwinnen, om God de Vader, en Zijn Zoon Jezus Christus, met de Heilige Geest, de enige en waarachtige God, eeuwiglijk te loven en te prijzen.

Zeker, dan zullen er aanvechtingen zijn. En de zonde maakt altijd onzeker. Want de zonde geeft altijd aanleiding om te denken: ben ik wel een kind van God? Daarom verootmoedig jezelf voortdurend -je weet ondertussen hoe verschrikkelijk je hart is- en vlucht voortdurend naar de Heere Jezus! Alleen door het geloof in Hem is er zekerheid, alleen door het geloof in Hem en in Zijn bloed is er overwinning.

Als je meer wilt lezen over hoe je wel en hoe je niet tegen de zonde moet strijden dan zou ik je naar de samenvatting van het boek van Walter Marshall willen verwijzen die al eerder op Refoweb werd gepubliceerd.

Nu weet ik niet of de bovenstaande opmerkingen voldoende helderheid en duidelijkheid geven. Ook weet ik niet hoe het in jouw hart ligt, hoe het is met jouw geloof in de Heere Jezus, of je inderdaad in de zonde blijft hangen of er tegen strijd en hoe je dat dan doet. Mocht bovenstaande niet genoeg zijn dan zou ik je zeker ook willen aanmoedigen om met deze levensvragen naar je eigen predikant of ouderling te gaan.

Ds. J. A. J. Pater

Lees meer artikelen over:

boezemzondezonde
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.