Preek of stichtelijk woord

C.A. Hoekman | Geen reacties | 29-08-2024| 14:22

Vraag

Er wordt soms nogal expliciet verschil gemaakt tussen een preek enerzijds en een stichtelijk woord/lezing/meditatie anderzijds. Waar komt dit vandaan en waarom wordt dit vaak ook als belangrijk gezien? Wanneer is iets een preek en wat is de 'meerwaarde' daar van ten opzichte van de andere vormen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wanneer de Heere Jezus vlak voor Zijn hemelvaart Zijn testament aan Zijn discipelen bekendmaakt is dat vol van Zijn reddende liefde voor zondaren. Alles wat nodig was om zondaren te zaligen, was door de Heere Jezus volbracht. En wat is het ontroerend dat Hij dan tegen Zijn discipelen zegt: Ga dat nu maar verkondigen in heel de wereld. Dat er voor de grootste van de zondaren vrede met God is te verkrijgen in Mijn volbrachte werk. Vergeving van al hun zonden in Mijn bloed. Lees Markus 16: 15-20. De discipelen ontvangen de volmacht van het Evangelie als een opdracht van hun Heere en Heiland, Jezus Christus. Ga de wereld maar in en vertel het aan alle mensen dat Mijn leven, lijden en sterven, Mijn opstanding en hemelvaart het enige fundament is van hun redding. Nodig hen in Mijn Naam. En wanneer ze dat geloven, zullen ze zalig worden, zijn ze behouden. Maar wanneer ze Mijn uitnodiging afwijzen en verwerpen, zullen ze verdoemd worden, verloren gaan.

Deze opdracht kregen toen de discipelen. Maar je begrijpt dat deze elf discipelen niet de hele wereld konden bereiken met het Evangelie. Later zijn er nog heel veel in Zijn dienst geroepen met dezelfde heerlijke opdracht: Predik het Evangelie, onderwijs alle volken. Preken is dus exclusief de opdracht van onze Heere Jezus Christus aan mensen die Hij roept en uitzendt om deze opdracht te vervullen. En dat gaat door totdat Hij terugkomt. De hele wereld moet het horen en zal het horen. Jezus' opdracht is niet vrijblijvend, maar komt tot ons met bevel van geloof en bekering. Preken is proclameren: komt, alle dingen zijn gereed, want alles, en geloof het, alles is door Mij volbracht.

Je begrijpt dan ook tegelijkertijd dat preken toch een andere toonhoogte heeft en moet hebben dan een openingswoord, een lezing, een stichtelijk woord of een meditatie. Tijdens de preek drupt het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, op de gemeente. Er is reddende en reinigende kracht in het bloed van het Lam. Meer reddende kracht in Zijn bloed, dan verdoemende kracht in mijn zonden (1 Johannes 1:5-10 tot 2 Johannes 2: 1-2). En dat wordt met gunnende liefde aan je hart gelegd. De dominee preekt en bid je in Jezus’ Naam, laat je met God verzoenen. Kom!

Wanneer is iets een preek en wat is de ‘meerwaarde’ daarvan ten opzichte van de andere vormen? Ik heb geprobeerd hierop te antwoorden. Ik haast me echter te zeggen dat preken kunnen gaan lijken op beschrijvingen van het heil of zich beperken tot een vertelling van uit Gods Woord, dan is de proclamatie minimaal. Terwijl openingswoorden, meditaties  of lezingen soms vol zijn van de Heere Jezus en Zijn verzoenend lijden sterven en dat ook dan het bloed van onze Heere en Zaligmaker drupt op de luisteraars.

Geloof het echter met heel je hart. Als er Eén is Die weet hoe verloren wij zijn buiten Hem, is het de Heere Jezus en daarom laat Hij ons verkondigen, proclameren: komt tot Mij met al je zonden en zorgen. Breek met je oude leven en laat je zaligen. Hij ontvangt zondaars en eet met hen (Lukas 15:2).

Jezus, Uw verzoenend lijden is het rustpunt van mijn hart.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman

Lees meer artikelen over:

preek
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.