Bidden om groter huis

Ds. C. Harinck | Geen reacties | 29-08-2024| 11:10

Vraag

Ik ben een moeder van, voor in deze tijd, een groter gezin dan gemiddeld. In ons hart is zeker nog meer ruimte voor een kindje, alleen ons huis is niet zo groot. Het gaat nu redelijk, maar het is wel vol. Ik heb al vaak gebeden tot de Heere of Hij ons een ander huis wil schenken als Hij het ook wil, als het Zijn weg ook mag zijn. Maar tot nu toe lijkt de hemel wel van koper. Voor nu denk ik dan, ik zet mijn hart er teveel op, dus wij zullen nooit verhuizen.

En ook ben ik nog steeds onbekeerd, waarom zou de Heere naar zo’n onbekeerde luisteren? Er moet immers veel meer gevraagd worden: of we bekeerd mogen worden, ook voor onze kinderen geldt dat. Toch blijft dat gevoel van een ander (wat groter en hopelijk wat meer grond) huis aan mij trekken. Rondom mij zijn er allemaal gezinnen die wel mogen verhuizen naar grotere stekjes en dan ben ik jaloers. Ik gun mijn kinderen ook de ruimte! Maar die jaloezie wil ik niet, daar vraag ik ook om; of Hij dat weg wil nemen, maar het blijft hangen. Ik ben liever jaloers op Gods kinderen, die hebben tenminste alles! Ook weet ik dat we blij moeten zijn dat we überhaupt een dak boven ons hoofd hebben, zeker in deze dure tijd, maar het lijkt alsof ik niet (meer) tevreden ben met het plekje wat God ons ooit gegeven heeft.

Ik snap dat u mij geen antwoord kan geven of we ooit zullen verhuizen. Maar mag ik hier wel om blijven vragen aan God? En hoe doe ik dat dan, zonder mijn hart er op te zetten? Graag zou ik deze vraag willen stellen aan ds. C. Harinck.

Hartelijke groet, een moeder.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste moeder,

Het is prettig wanneer het  gezin groot is, om ruimte te hebben. Dat u daar naar verlangt is te begrijpen. En dat u dat in het gebed bij de Heere brengt is ook juist. We mogen al onze nooddruft -wat we echt nodig hebben- aan de Heere vragen.

U voelt zelf reeds dat daar  de schoen wringt. Is een grotere woning nu echt iets wat u beslist nodig hebt?  Je moet eens meer aan Jezus denken, Die zeggen moest: de Zoon des mensen heeft geen steen waar Hij Zich hoofd kan nederleggen. En is bekering en een waar geloof in Jezus Christus niet veel belangrijker dan een groter huis?

Je blijft er echter steeds mee bezet, schrijft u. Enerzijds kan ik dat wel plaatsen. Je zoekt het beste voor je kinderen. Anderzijds moet je bedenken dat: waar liefde woont, de Heere Zijn zegen gebiedt. Kinderen uit een groot gezin, die opgegroeid zijn in een kleine woning en soms armoede hadden, hoor je niet klagen over het kleine huis maar spreken over de warmte en de liefde die moeder in huis schiep. En laat het vooral zijn dat zij zich blijven herinneren dat moeder de Heere vreesde. Denk ook eens aan 1 Timotheüs 6:8.

Vraag de Heere dus ook om vergenoegd te mogen zijn met wat Hij u gegeven heeft. Anderen bezitten misschien een groter huis en meer tuin, maar God heeft u gezegend met kinderen die zijn een erfdeel des Heeren. Psalm 127:3.

Ds. C. Harinck

Lees ook: 'Vol huis'

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.