Beproef de geesten of ze uit God zijn

Ds. P. Molenaar / Geen reacties

Vraag

Hoe beproef je de geesten of ze uit God zijn?

Antwoord

Beste vrienden,

Deze opdracht om de geesten te beproeven of ze uit God zijn wordt gegeven door de apostel Johannes in 1 Johannes 4:1. Paulus waarschuwt in 1 Korinthe 12-14 voor misbruik van de gaven van de Geest. Juist de bijzondere gave van de Geest kunnen misbruikt worden om allerlei bijzondere gaven te etaleren waarmee de duivel kan spelen. Dat zien we al in 1 Korinthe 12:2, waar staat dat niemand door de Geest kan spreken: Vervloekt is Jezus en niemand: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.

Blijkbaar speelde de duivel met profetie. De boze kan de eerste christenen daarmee op een dwaalspoor brengen. Het is nog wel eens gebeurd dat de duivel die mensen probeerde door de verkeerde geest op een dwaalspoor te brengen. Dat blijkt zelfs ook in onze tijd te gebeuren, door vreemde klanken in extase uit te roepen. Het is wel eens gebeurd dat het in een andere taal vloeken waren. Daarom is het nodig dat we weten wat we belijden.

Je ziet daarvan ook een voorbeeld in Handelingen 19, onder andere de geschiedenis van de zonen van Sceva. Daarvan wist Paulus, maar daarvan weten ook de andere apostelen. Hier schrijft Johannes dat je de  geesten moet beproeven. Letterlijk staat er toetsen, de proef nemen. Het gaat daarbij vooral om de juiste belijdenis: de Geest, Die in alle waarheid leidt, is te onderkennen. Die doet immers belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Die is uit God. Die dat niet belijdt is niet uit God.

Daarom is het zo belangrijk Jezus Christus te belijden in een waar geloof. Jezus Christus is immers de verzoening voor onze zonden, waarin een ruimte ligt voor een wereld verloren in zonden en schuld (1 Johannes 2:2).

Verder laat Johannes zien de gevaren van de boze. Hij spreekt ook daarom ook over de valse profeten en in verband daarmee  over de antichrist. Ook Paulus spreekt over de zoon des verderfs in 2 Thessalonicenzen 2, die zich wetteloos openbaart. Maar let hier vooral op het woord antichrist. Dat ziet wel op een groot gevaar. Ja daarmee wordt bedoeld tegen Christus, maar eindelijk nog veel geraffineerder: anti betekent eigenlijk in plaats van. Daarom staat er niet contrachrist, maar antichrist. Contra betekent dat iemand op een lompe wijze tegen is, maar anti veronderstelt vooral het geraffineerde, dus geraffineerd tegen, waarbij alle dingen op een gemene wijze berekend zijn. Dat betekent dat de duivel zich openbaart als een valse Christus of in plaats van Christus. Daarmee probeert hij de mensen te verleiden. Dus niet echt, maar een surrogaat-Christus.

Zo doet hij ook in het boek Openbaring, waarin Openbaring 12 en 13 over de drie openbaringen van de duivel wordt gesproken. Wanneer de duivel zich als een macht openbaart, die in alles tegen God is, is dat gevaarlijk. Maar wanneer hij zich in plaats van God, van Christus en van de Heilige Geest openbaart, dan is dat veel gemener, want dan lijkt hij op een valse wijze God na te apen en komt hij openbaar onder de schijn van God, maar eveneens een surrogaat-Drie-eenheid.

Daarom worden we geroepen steeds de geesten te beproeven of ze uit God zijn. We hebben daarvoor steeds de toetssteen van de Bijbel, het Woord Gods nodig. Onmisbaar is  daarvoor ook een nauw gebedsleven. Het levensgeheim van Johannes was dat hij heel dichtbij de Heere Jezus leefde. Hij was immer de discipel die de liefde van Jezus zo sterk mocht ervaren  (de discipel , dien Jezus liefhad). Daarom heeft Johannes oog voor de gevaren van de antichrist en roept hij op de geesten te beproeven of ze uit God zijn.

Let er vooral ook op dat er staat in 1 Johannes 2:18: “Vele antichristen.” Hij is niet een enkele macht, maar hij openbaart zich in veel gestalten. Dat geldt ook van de duivel. In het woord duivel zit ook een veelheid. Letterlijk is de betekenis van het woord duivel namelijk “die alles uit elkaar gooit.” Dat betekent alleen maar verwarring. Daarom komt de duivel en ook de antichrist ook in vele gestalten openbaar.

Daarom is het niet zonder reden dat Johannes zegt de geesten (meervoud) te beproeven. De duivel openbaart zich namelijk in veel gestalten. Daarom: waak en bid, opdat je niet in verzoeking komt! Zoals je begrijpen zult moet je de macht van de duivel niet overschatten, maar zeker ook niet onderschatten. Dat zie je heel duidelijk bij de zonen van Sceva. Maar bijzonder wel dat de Heere machtiger is dan de duivel, hoe machtig hij zich ook openbaart!

Ds. P. Molenaar