Wijzen uit het Oosten

Ds. H. D. Rietveld | Geen reacties | 28-08-2024| 09:47

Vraag

Wat weten we eigenlijk van de de Wijzen uit het Oosten? Waren dat bijvoorbeeld bekeerde heidenen?

Antwoord

We lezen alleen in Mattheüs 2 iets over deze mannen uit het Oosten. Hun land wordt niet eens genoemd, maar het is bekend dat in diverse oosterse landen (Mesopotamië, Perzië, Babylonië) aan astrologie (sterrenwichelarij) werd gedaan. Mattheüs noemt ze in het Grieks magoi, wat wijzen, geleerden of ook magiërs, tovenaars kan betekenen. In het boek Handelingen wordt een zekere Elymas of Barjezus magos, tovenaar genoemd (Mattheüs 13: 6, 8) en in Handelingen 8: 9, 11 lezen we van een Simon die in Samaria toverij bedreef. Mattheüs gebruikt in ieder geval een algemene term voor mensen die zich met sterrenkunde bezig hielden.

Omdat Mattheüs drie geschenken voor de pasgeboren koning vermeldt (goud, wierook en mirre) heeft men in de kerkelijke traditie ervan gemaakt dat het drie koningen waren, die ook nog eens drie menselijke hoofdrassen vertegenwoordigden (nl. uit de drie zonen van Noach voortgekomen). Zelfs kregen ze een naam: Caspar, Melchior en Balthasar. Melchior heeft de donkere huidskleur.

Men verwees hierbij naar de Bijbel: Psalm 72: 10 en 11 (de koningen van Tarsis en de kustlanden zullen schatting brengen; de koningen van Sjeba en Seba zullen schatten aanvoeren). Ook Jesaja 60:6 werd genoemd: Een menigte kamelen zal u bedekken, de jonge kamelen van Midian en Efa. Zij allen uit Sjeba zullen komen, goud en wierook zullen zij aandragen). Vandaar dat men voor de verre reis ook de kamelen erbij heeft bedacht als gebruikelijk vervoer voor hun verre reis..

Conclusie: we weten niet precies om welke mensen het gaat. Wél dat zij van Godswege werden aangespoord om het Kind te aanbidden als de Koning van alle volken. Het is ook met die bedoeling dat Matthëus hun bezoek vermeldt: deze voorname buitenlanders zijn de eersten die Gods Zoon komen aanbidden als een voorbode van het wereldwijde geloof dat de verspreiding van het evangelie van Jezus Christus zou teweeg brengen. De Joden ten voorbeeld! Immers alleen onder Zijn koningschap zijn we zalig.

Ds. H. D. Rietveld

Lees meer artikelen over:

Kerst
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.