Advies om niet meer zwanger te worden

Ds. J. IJsselstein / Geen reacties

Vraag

Wij zijn als ouders rijk gezegend met vijf kinderen. Nu zijn drie van de vijf bevallingen erg heftig verlopen. Drie keer heel veel bloed verloren, variërend van 2,6 - 4 liter bloed, waarna bij ons laatste kind de gynaecoloog aan gaf dat het beter was geen kinderen meer te krijgen omdat de kans groot was dat een volgende bevalling weer met veel bloedverlies gepaard zou gaan en het mijn leven zou kunnen kosten. Sindsdien gebruiken we een voorbehoedsmiddel.

Nu gaat het mij als vrouw de laatste tijd steeds meer dwars zitten dat we hierin het heft in eigen handen nemen en niet op de Heere vertrouwen. Aan de ene kant moeten we met verstand bij elkaar wonen, aan de andere kant mogen we ook op de Heere vertrouwen. Ik merk wel dat alles nog niet altijd helemaal een plekje heeft gekregen. Wat is nu wijsheid in onze situatie? Ik wil hierin heel graag de wil van de Heere volgen, maar weet niet zo goed wat Zijn wil hierin is. We bidden zeker om Zijn leiding hierin, of er duidelijk komen mag voor ons.

We weten dat er al meerdere vragen zijn gesteld over gezinsvorming, maar konden niet echt een duidelijk antwoord vinden voor onze situatie. We hopen dat u een middel in Zijn hand mag zijn om ons hierin antwoord te kunnen geven. Aan een dominee van de Gereformeerde Gemeente...

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste ouders,

Jullie zijn als ouders rijk gezegend. En de Heere heeft je als moeder bijzonder bewaard op gevaarlijke momenten tijdens eerdere bevallingen. Waardoor je er nog steeds mag zijn. Zelf, maar ook als vrouw van je man en als moeder van je kinderen. Die je nu en in de toekomst nodig hebben.

De gynaecoloog heeft je het dringende advies gegeven om niet meer zwanger te worden. Een goede dokter neemt zijn of haar verantwoordelijkheid, ook als er een moeilijk bericht meegeven moet worden. Immers hij of zij weet ongetwijfeld hoe jullie denken over kinderen krijgen. Maar het advies is helder. En dringend. Het is gevaarlijk om weer zo te bevallen.

Maar jullie blijven aarzelen. En dan mag je je onderwerp gerust nog eens ter sprake brengen. Je zou nog een keer rustig met de dokter kunnen praten, om die risico's nog eens precies te horen (buiten de hectiek van de bevalling en kort daarna).

Als een gewone bevalling zo risicovol verloopt, is een geplande keizersnede dan nog een optie? Dan kan je gerust vragen. Maar als de risico's helder zijn, dan is ook het advies helder. En ook je verantwoordelijkheid om geen risico's te nemen die je leven in gevaar kunnen brengen.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. IJsselstein

Lees meer artikelen over:

gezinsvorming