Dieper gevallen dan eerst

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het dat ik zo ben teruggekeerd in de zonde en veel dieper ben gevallen dan eerst. God sprak in mijn leven en ik kreeg liefdesverdriet naar Hem die ik niet kende. Nu ben ik geheel afgevallen, ik ben naar de hoeren geweest, onchristelijke vrienden, nog veel meer en een hart van steen. Terwijl God zulke grote dingen in mijn leven heeft gedaan, mij heeft geleid en wonderlijk gehandeld. Maar nu, als ik een preek beluister in de kerk, dan dwalen mijn gedachten af en ben ik moe. Ik bid nauwelijks voor m’n eten, mijn Bijbel blijft gesloten.

Maar vanmiddag kreeg ik weer zo’n heimwee naar God, dan schreeuwt mijn ziel naar God en dan is God rechtvaardig als ik naar de hel moet. Ik kan Hem niet missen, maar de zonde is te sterk in mijn leven. Terwijl, toen God in mijn leven kwam op 16-jarige leeftijd, ik altijd bad: "Heere, al moest ik mijn hele leven hier liggen en wachten op U, dan bent u het eeuwig waard". Maar ik ben door zware tegenslagen in mijn leven van God afgekeerd. Hoe zal ik wederkeren, of heb ik de zonde tegen de heilige Geest gedaan? Ik ken niemand in mijn omgeving die zo zwaar gezondigd heeft.

Ik wil wel terugkeren naar de tijd toen God in m’n leven kwam, toen had ik zo’n vreugde in de dienst van God en had ik de Heere zo ontzettend lief, maar het is allemaal bedrog geweest vrees ik. De Heere was zo menigmaal mijn uithelper. Ik heb Jezus nodig als mijn Zaligmaker, Hij is toch ook voor hoerenlopers gekomen? Maar ik ken Hem niet; hoe wordt Hij ook mijn zaligmaker?!!

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vriend,

Het is een heel moeilijke vraag die je aan ons voorlegt. Niet omdat we de vraag niet begrijpen, maar om zijn complexiteit. Je schrijft: “Toen God in mijn leven kwam op 16-jarige leeftijd toen bad ik: al moest ik hier blijven liggen wachten op U, dan bent U het eeuwig waard.” En nu lig je er. Maar misschien niet op de plaats die je toen bedoelde toen je 16 was.

Je ligt nu midden in de zonde! Ik kan me voorstellen dat je vraagt: “Is de Heere wel ooit in mijn leven gekomen?” In jouw situatie is dit wel een heel nijpende vraag. Je bent door zware tegenslagen in je leven van God afgekeerd. Je had juist door de tegenslagen in je leven naar de Heere moeten gaan. Al had je maar gekropen. Want de Heere is geen afstotend God. Nu schrijf je: “Ik ken niemand in mijn omgeving die zo zwaar gezondigd heeft als ik.” Wat je ook gedaan hebt, de Heere heeft de weg naar Hem niet afgesloten. Ik ben bang voor deze uitdrukking: “In de tegenslagen in mijn leven van God afgekeerd.”

Ik heb in eerste instantie maar één raad voor je: Ga terug naar de Heere. Vertel Hem alles wat er in je leven is gebeurd. Belijd je zonden. Vraag om vergeving en bekeer je tot Hem. Geen vrome praatjes daar voorschuiven. Je hebt jaren verknoeid en achter de zonden aan gelopen. Nu zit je met de brokken. Maar nog zegt de Heere: “Bekeer je tot Mij.” Dat is ook echt de enige weg!

Ik wens je van harte Gods kracht toe om deze weg in te slaan. “Je hebt alles tegen”, zegt iedereen dan. Maar weet je, je hebt de Heere hierin mee. Die zegt het. Die roept het je toe. Die dringt op je aan, doe het. Nu kan het nog.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Ps. Jan van Dooijeweert adviseert je om contact met hem op te nemen en hierover door te spreken. Je kunt zijn e-mailadres opvragen via vragen@refoweb.nl .

Lees meer artikelen over:

terugval