Pro-Israël

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Allereerst: ik ben tegen elke vorm van antisemitisme en ik wens vrede voor Israël en haar inwoners. Maar het lijkt wel alsof bepaalde christenen een soort afgod van Israël/de joden hebben gemaakt. Alles wat daar gebeurt is goed en als je vraagtekens hebt bij bijvoorbeeld het politieke beleid en de vreselijke aanvallen van Israël, zit je fout, want christenen moeten Israël steunen...

Is het niet zo dat de ware kerk (nu) het volk van God is? Israël en de joden zitten in grote problemen omdat ze Jezus Christus niet als Verlosser zien. Gaan sommige christenen en bijvoorbeeld ook de organisatie Christenen voor Israël niet te ver in hun steun? Als God wil dat er een joodse staat is, zal die er ook komen/blijven. Maar dat is toch geen prioriteit? Het gaat toch om het hemelse Koninkrijk van God, waar Zijn kinderen zullen wonen en heersen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Dank voor je vragen en stellingen rond de staat en het volk van Israël. Je wenst ze de vrede toe samen met haar inwoners. Je bent een tegenstander van het antisemitisme. Gelukkig maar. Toch heb je kanttekeningen bij sommige instanties en mensen die pro-Israël zijn. Volgens jou maken ze van Israël een soort afgod. Israël kan volgens hen niets verkeerd doen. Ze menen dat wij hen ten alle tijden moeten steunen.

Ik ben het met je eens dat deze houding niet goed is ten opzichte van Israël. Zo spreekt de Bijbel ook niet over Gods verbondsvolk. Israël is ook een natie die struikelt en faalt. Israël is geen zondeloos volk, integendeel. Toch is het Gods uitverkoren volk, alleen niet op grond van hun kwaliteiten. God zegt: ik heb Israël uitverkoren uit alle volkeren van deze wereld. Niet omdat ze beter waren dan de andere volkeren, niet omdat ze heiliger waren, maar omdat ik ze heb lief gehad met een eeuwige liefde (Deuteronomium 7: 6-8).

In de tweede plaats veronderstel je dat de kerk in de plaats van Israël gekomen is. We noemen dat de vervangingstheologie. Ook in de christelijke gemeente van Rome dachten de tot Christus bekeerde heidenen dat zij in de plaats van Israël gekomen waren. God heeft immers Zijn volk verstoten. Dat zij verre, zegt Paulus, God heeft zijn volk niet verstoten (Romeinen 11:2). Altijd heeft God de eeuwen door een overblijfsel gehad. Maar straks zal niet een overblijfsel, maar gans Israël behouden worden (Romeinen 11:25).

Ja, zeg je misschien, maar hoe zit het dan met de heidenen? Hoor, als het gaat om de zaligheid dan zijn Jood en heiden door het kruis in diezelfde boom geënt samen tot een nieuw schepsel (Efeze 2:11). Toch heeft Israël een plus boven de heidenen. We zien uit dat God de onvervulde belofte aan Israël zal gaan vervullen. Nee, niet voor Nederland of Europa. Er staat geen letterlijke vervulling in de Bijbel  voor de wereld, maar voor Israël wel. God moet nog grote dingen doen met Zijn volk Israël. Niet alleen geestelijk maar ook letterlijk. Hij zal gaan pronken met Zijn volk en zal ze gaan regeren en zij zullen voor Hem leven.

Je schrijft ook iets over het verwerpen van de Christus der Schriften door Zijn volk. Helaas ze hebben Hem verworpen, toch zegt Paulus: ze zijn wel vijanden aangaande het Evangelie maar het zijn beminden om der vaderen wil  (Romeinen 11: 28).

Ik eindig met de laatste woorden van Openbaring; Zie, Ik kom haastiglijk (Openbaring 22:12). En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

Hartelijke groet,
Ds. A. Simons

Lees meer artikelen over:

Israel