De Schumann Resonantie

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Staat de Schumann resonantie in verbinding met God?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is de Schumann resonantie? Op Wikipedia is te lezen: “Schumannresonanties zijn pieken in het ELF-deel van het elektromagnetisch spectrum, die in de aardatmosfeer voorkomen. Ze zijn in 1952 door Winfried Otto Schumann voorspeld en in de jaren 60 aangetoond. In de pseudowetenschap wordt verondersteld dat Schumannresonanties invloed uitoefenen op levende organismes, in het bijzonder op hersengolven. Hier is echter geen wetenschappelijk bewijs voor en berust allemaal op het onderzoek van één wetenschapper Michael Persinger.”

Ik vermoed dat je met de vraag niet het natuurwetenschappelijke verschijnsel bedoelt, maar de eventuele invloed op de mens.

Op de website deschumannresonantie.nl staat te lezen: “De Schumann Resonantie is de trilling tussen de kern van de Aarde en de buitenste laag van de ionosfeer, ongeveer 65 kilometer boven de Aarde. Alles wat leeft op deze planeet staat in verbinding met deze trilling, zeg maar de hartslag van de Aarde.  (…) Oude culturen hebben de helende krachten van deze levensenergiebron lang geleden ontdekt. Het afstemmen op de Schumann Resonantie kan niet alleen helpen om ons gezond en vitaal te houden, maar het vergroot ook ons zelfherstellend vermogen. De basisfrequentie van de Schumann Resonantie is 7,83 Hz, wat de resonantiefrequentie is van de aarde. (…) De Schumann Resonantie biedt ons de energie en inzichten die we nodig hebben om rust, helderheid en overzicht in ons leven te brengen.”

Deze website biedt echter geen enkele onderbouwing van deze woorden. Hoe kan een trilling in het heelal ooit overzicht in ons leven brengen? De zojuist geciteerde website van Wikipedia typeert deze benadering als ‘pseudowetenschap’ en noemt de naam van Michael Persinger. Informatie over hem is te lezen op Wikipedia. Persinger (1945–2018) was een Amerikaans-Canadese hoogleraar psychologie. Hij heeft veel hypotheses opgesteld over de relatie tussen mystieke ervaringen en geomagnetische activiteit. Zijn werk op paranormaal gebied heeft veel internationaal interesse getrokken, maar is ook sterk bekritiseerd.

Wat kunnen we hiermee? De zeer korte vraag is of de Schumann resonantie in verbinding met God staat. In algemene zin kunnen we zeggen dat God de Schepper van deze aarde is, en dus ook van het genoemde natuurkundige verschijnsel.

Als het gaat over de veronderstelde relatie met mensen en de toepassing in allerlei gezondheidscursussen, moet de conclusie zijn dat de methoden zeer omstreden zijn. In deze situatie lijkt het mij niet verstandig hieraan mee te doen. Het taalgebruik op diverse websites lijkt mij eerder te verwijzen naar oosterse godsdiensten en filosofieën dan naar de God van de Bijbel. Wie deze God wil leren kennen, staat via de Bijbel een veel betrouwbaarder middel ten dienste.

Prof. dr. M. J. Paul