Christelijke Apologeet - Chris Verhagen

G. Slurink / 10 reacties

Vraag

Hoe Bijbels onderbouwd zijn de filmpjes op het Youtubekanaal “Christelijke Apologeet”? Is dit een kanaal dat voor reformatorische christenen relevant is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik denk dat de filmpjes voor zichzelf spreken. Chris neemt veel moeite om alles wat hij zegt grondig vanuit de Bijbel te onderbouwen, stap voor stap. En hij doet dat op een goede manier waarbij hij probeert eerlijk te begrijpen wat de Bijbel nu werkelijk zegt en bedoelt, zonder de Bijbel te laten buikspreken of voor zijn karretje te spannen. Zijn video's getuigen ook van kennis en inzicht in veel aanverwante zaken op allerlei gebied. Daarbij is zijn Bijbelkennis en inzicht niet alleen goed per individueel Bijbelboek, hij doorziet ook dwarsverbanden en lijnen die die door de Bijbel heen lopen en maakt verbindingen waar die er zijn. Tegelijkertijd vermijdt hij appels met peren te vergelijken en verbindingen te leggen waar die er niet zijn en waar het over verschillende zaken gaat. Dit alles getuigt van een helder inzicht, wat enerzijds iemand ontvangt als een geschenk van God, naar Zijn welbehagen, maar waar anderzijds iemand ook hard voor moet werken, want dat komt niet zo maar aanwaaien zonder er moeite voor te doen.

Maar er is denk ik nog een belangrijk punt wat mijns inziens van groot belang is, en dat is dan zijn manier van denken ook Bijbels is. En dat heeft denk ik veel te maken met zijn presuppositionele benadering. Chris legt in deze video uit wat dat is. Ik denk dat dat een heel belangrijk element is, nog niet eens zozeer als een methode van apologetiek (geloofsverdediging), alhoewel dat ook, maar allereerst als een Bijbelse manier van denken.

In het kort gezegd is de presuppositionele benadering dat je in alles begint bij wat de Bijbel zegt, waarbij het uitgangspunt de waarheid en betrouwbaarheid van de God van de Bijbel is. Dan bewijst en verklaart de Bijbel zichzelf. Jaren geleden toen ik voor het eerst hiervan hoorde trof het mij hoe wezenlijk dat is. Want als wij vanuit ons eigen denken tot een oordeel zouden kunnen komen over de waarheid en betrouwbaarheid aangaande God, dat zou God niet meer God zijn. Dan zou er iets zijn dat boven Hem staat waar Hij aan getoetst zou kunnen worden, bijvoorbeeld onze eigen ratio of onze beleving. Maar als Hij werkelijk God is, dan kan er niets boven Hem staan, dan kan er geen maatstaf boven Hem zijn waar Hij of iets van Hem aan getoetst zou kunnen worden. Hij is zelf de maatstaf waar alles aan getoetst moet worden. Daarom is de presuppositionele benadering mijns inziens heel wezenlijk, niet alleen als methode voor apologetiek, maar vooral ook als manier van denken en van kennis en inzicht te verkrijgen, te beginnen bij God, bij de Heere Jezus, bij wat Hij aan ons heeft geopenbaard. Je vindt dit ook voortdurend terug in de Bijbel  en het misschien wel meest duidelijk in bijvoorbeeld de eerste hoofdstukken van Spreuken. Dit is de enige weg tot kennis en inzicht. Daarvoor hoef je natuurlijk niet per se dit begrip te kennen, er zijn genoeg christenen met een presuppositionele benadering zonder ooit van dat begrip gehoord te hebben. Maar van belang is dit inhoudelijk te doen en in alles te leren denken vanuit Gods Woord, om zo elke gedachte tot gehoorzaamheid aan Christus te brengen (2 Korinthe 10:5).

Juist deze combinatie van zaken maken de video's van de “Christelijke Apologeet” heel waardevol in mijn ogen. Als je er oog voor krijgt, zie je deze manier van denken telkens weer terug in zijn video's. En door deze manier van denken raakt hij heel snel de kern, en voorkomt zo ook dat hij in de valkuilen van een postmodern of een modern denken te komen, waarbij de eigen ervaring of de eigen ratio de maatstaf wordt. In plaats daarvan is er een bijbels denken waarbij het verstand ingeschakeld blijft, maar op een luisterende manier en niet op een zelf bepalende manier, zoekend naar inzicht als naar verborgen schatten (Spreuken 2:1-8).

Ook de inhoud van de video's lijkt mij heel relevant voor iedere christen, zeker ook voor reformatorische christenen, want de misleidingen om ons heen zijn enorm. Daarvoor zijn filmpjes zoals over de uitschakeling van het geestelijk immuunsysteem en het herkennen van dwaalleraren bijvoorbeeld heel behulpzaam. Maar ook over tal van andere onderwerpen heeft Chris hele waardevolle besprekingen. Dus ja, wat mij betreft van harte aanbevolen, Bijbels en relevant.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

christendominternet
10 reacties
FrankB88
Een mooi en ook een beetje onverwacht antwoord van Slurink op “Refoweb”. Waarom onverwacht? Omdat de reformatorische oud-/voorvaderen van Slurink in/uit de 16e/17e eeuw Chris Verhagen nog als een ketter weggezet zouden hebben vanwege onder andere zijn visie op de doop. Gelukkig kan er in een paar honderd jaar tijd wel wat mildheid ontstaan over en weer. ;-)
Samanthi
Soms kun je het beter zelf onderzoeken, ipv aan iemand vragen, ieder heeft zo zijn mening, meneer Slurink is er dirp in gedoken, zoals hij altijd doet en het onderzocht, toch zou je dat ook zelf eens kunnen dien, net zoals de Bereërs dat ook deden.
Zv70
Een heel mooi antwoord!
Doeterniettoe
Als je de grondtalen niet beheerst sta je met 5-0 achter met degene die dat wel beheerst. Beter goed "gejat" fan zelf slecht bedacht. Alle mensen uit Berea ten spijt.
Doeterniettoe
@ prisma. Ja op refoweb maakt dat niet uit.
Samanthi
@doeterniettoe
Er is voldoende studiemateriaal om onderwerpen te onderzoeken. De Bereeërs hadden allen het Oude Testament... deze onderzochten of het alzo was wat Paulus gezegt had, zo kan iedereen onderzoeken of het alzo is wat die of die dominee gezegt heeft of in dit geval de apelogeet
henkie
Hier nog een fan :-)
Ik kan er wel van genieten hoe hij onbijbelse prietpraat van bijvoorbeeld David de Vos en Jacob-Carl Pauw fileert en weerlegt.

Een andere topper is Carel de Lange van het kanaal @Geloofenrede.
Jedidjas
Ik kan er soms wat moeite mee hebben om elkaar als christenen te bekritiseren en daar als kijkers leedvermaak om te hebben. Als je wil kan je zoekend bij iedereen wel een kritiekpuntje vinden.
Belangrijk om te onthouden is dat we als christenen een gezamenlijke vijand hebben ipv elkaars vijanden te zijn.
henkie
Dat is nergens voor nodig, Jedidas. De mensen die hij 'aanpakt' kiezen er voor om een boek te publiceren, een interview te geven of een uitgebreide video te produceren waarin ze hun 'nieuwe inzichten' aan de man proberen te brengen. Met alle gevolgen van dien. Dan is Chris nog erg mild wat mij betreft.
schoenveter
@Jedidjas Tussen 'christenen' schuilen ook vijanden/dwaalleraars die schade veroorzaken, en in mindere mate (strenge) christenen die het voor gemeenteleden onnodig zwaarder maken met (gevoelsmatige) eisen of beperkingen die er niet toe doen. Het zou geen sport moeten zijn om elkaar af te troeven, het gaat natuurlijk om Gods eer. Maar er zijn talloze gemeentes/praktijken gaande waarin gelovigen hun vrijheid en/of geloofsvreugde ontnomen worden en het geloofsleven belemmeren.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.