Salomo’s harem en Gods volk

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Kun je Salomo’s duizend vrouwen vergelijken met het volk van God? Bijvoorbeeld dat God net zo voor zijn volk zorgt als Salomo dat deed met zijn vrouwen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller/stelster,

Nee, dat zou ik maar niet doen als ik jou was. Ik acht dat een ongeoorloofde uitleg. Ik denk ook niet dat de Heilige Geest, de auteur van de Bijbel, die uitleg zou accepteren. Of Salomo nu wel of niet goed zorgde voor deze 300 vrouwen en 700 bijvrouwen doet niet ter zake. Hij mocht ze niet eens hebben. Zie de koningswet in Deuteronomium 17:14-20. In dit geval vers 17.

Salomo volgde daarin het voorbeeld van de heidense koningen. Die wilde hij overtreffen qua harem. Dat lijkt hem met die 1000 aardig gelukt. Ik beweer dus niet dat dat enkel lust was. Het was voor koningen in die tijd vooral een statussymbool. Hoe meer vrouwen je had, hoe machtiger en rijker je blijkbaar was.  Salomo ging daarmee in tegen Gods geboden.

Toegegeven, hij had geen goed voorbeeld in zijn vader David op dat punt, maar die nam tenminste nog vrouwen uit zijn eigen volk. Salomo nam vrouwen uit de omliggende heidense volken, vrouwen die andere goden,  afgoden zoals Milkom, Astoreth, Kamos, vereerden. Deze vrouwen verleidden hem tot afgoderij. Zie 1 Koningen 11.

Als het volk Israel zich in later tijd verzwagert met de vreemde vrouwen waarschuwt Nehemia daar ernstig voor. Hij doet dat met verwijzing naar Salomo. Hoe het misging ging met deze aanvankelijk zo vrome koning. Hoe hij onder invloed van die vele heidense vrouwen afweek van de Heere en zijn dienst. Lees Nehemia 13:26.

Je begrijpt: Gods kinderen vergelijken met die vreemde vrouwen is het tegenovergestelde van wat de Geest bedoelt. En helemaal krom is de vergelijking van Salomo's zorg voor deze verleidende vrouwen met de zorg van de Heere voor zijn volk. Gods volk bestaat uit Godvrezende mensen.

Pas op voor dit soort van vergeestelijken van Bijbelteksten. Ga niet fantaseren. Dan doe je af aan Gods heilig Woord. Houd je aan wat er geschreven staat. Daar kun je op bouwen in leven en sterven. Bid maar veel: geef mij verstand met Goddelijk licht bestraald.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

Salomo