Christelijke leefregels voor kinderen handhaven

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn christen, onze oudste kinderen niet. De oudste is 21 en die daaronder 19. Daaronder hebben we er nog een van 17 en een van 15 die het allemaal nog niet weten. Nu hebben onze oudste kinderen bijna twee jaar geleden een relatie gekregen met iemand. Ze wilden (en gingen) al snel bij elkaar logeren, iets wat wij niet wilden. We hebben uitgelegd dat we het erg snel vonden, ook los van het geloof. Daarnaast wilden we hen eerst wat beter leren kennen. Zij vonden dat niet en zeiden dat ze in vergelijking met anderen zelfs laat zijn met een relatie en seks.

We hebben eerst gezegd dat we niet wilden dat er in die verkeringsfase al gelogeerd werd. Toen bleven ze bijna alleen maar bij de ander thuis en hebben we opnieuw het gesprek open gegooid. We willen ook niet dat onze relatie met de kinderen verdwijnt en vinden het belangrijk om in gesprek te blijven. Wederzijds begrijpen we van elkaar dat dit een lastige situatie is. Na dat gesprek hebben we besloten dat ze dan af en toe wel mochten logeren in het weekend. Nog later in de relatie werd dat ook weleens doordeweeks.

Onze dochter is toen zwanger geraakt en die heeft net een baby gekregen met haar vriend. Ze wonen beide nog thuis en we steunen ze waar nodig. Onze andere dochter heeft nu ook sinds kort een vriend. Ze wil nog geen seks en wil daar ook lang mee wachten. Dat heeft ze ook al aan hem verteld en hij vond dat helemaal oké. Toch gaan ze vaak ‘s avonds op haar kamer zitten of op haar bed liggen. Ik heb laatst aangegeven dat ze het daarmee wel erg moeilijk maken voor henzelf om op den duur de grenzen te bewaren. Ik vind het zelf ook lastig. Ze is nog geen 18 en eigenlijk wil ik niet dat ze ‘s avonds in haar bed liggen. Maar ik wil ook niet de moeder zijn die dat komt controleren.

Als ik voor alle kinderen ineens de regels aanpas voelt het erg ingewikkeld welke regels we dan voor elk kind gaan aanhouden. De oudste is 21, wat spreek je dan af? De tweede heeft een kind met haar vriend... Daarin kun je nog weinig grenzen aangeven denk ik en de derde is 17 en we hebben het gevoel dat het bij haar nog oké is om bepaalde grenzen te stellen. Die van 15 komt er nog achteraan. Als ik helemaal mijn eigen voorkeur/zin zou uitspreken, zou het zijn: er wordt niet samen geslapen tot je samen woont (of dat getrouwd of niet is moeten ze zelf kiezen).

Voor onze dochter vond ik het allemaal erg ingewikkeld nu ze samen een kindje hebben. Ik heb het gevoel dat het bij hen niet goed is om regels te stellen. Even samen zijn op een slaapkamer is oké, maar hou het licht aan en de deur open. Daarmee bedoel ik: creëer geen romantische sfeer in bed en mensen die iets te vragen hebben mogen gerust binnenlopen. En na 23.00 uur is iedereen naar z'n eigen huis. Enerzijds zijn ze volwassen, anderzijds wonen ze nog wel onder ons dak. Wij willen en kunnen onze normen en waarden niet aan hen opleggen en verwachten niet dat zij dezelfde keuzes willen maken als wij gedaan hebben. Wij willen Gods weg volgen in ons leven, ook in de opvoeding. We willen daarin doen wat wijs is en ook de kinderen in hun waarde laten.

In hoeverre vraag je gehoorzaamheid aan onze leefregels wanneer zij een heel andere weg willen volgen? Draaien we het logeren terug, of doen we dat niet? Doen we het anders bij onze jongste twee of niet?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller(s),

“Mijn man en ik zijn christen, onze oudste kinderen niet.” Geen idee of u al uw leven lang ‘christen’ bent, zoals u uw levensvisie omschrijft. Maar als ik aanneem van wèl, dan hebt u toch uw kinderen zó opgevoed dat ook zij christelijke normen en waarden hebben leren kennen? Nu wil ik niet zeggen dat u uw kinderen niet goed hebt opgevoed, maar wél: ik vind het nogal een óórdeel om te zeggen dat de kinderen “geen christen” zijn!

Dat de volwassen kinderen (21 en 19 jaar) hun eigen kéuzes maken is iets ànders. Helaas leven kinderen soms met andere normen en waarden dan zij thuis geleerd hebben. Zij zijn als volwassenen zèlf verantwoordelijk geworden voor hun daden. Máár in úw huis bepaalt ú nog steeds de regels. Wel of niet met elkaar naar bed gaan is niet de vraag, maar in hoeverre bent ú bereid om de grenzen aan te geven en hen daar aan te houden!

Zeker, dat geldt ook voor de beide jongere kinderen. Ga met hen allemaal het gesprek aan, in gezinsverband óf met ieder apart, maar stà zelf voor dat wat u ziet als een “leven als christen”! Zolang u blijft zeggen: “ik vind het lastig” en “eigenlijk wil ik niet” èn “maar ik wil ook niet de moeder zijn die komt controleren” zal er niet veel veranderen in uw huis. Kortom: wees helder en duidelijk naar alle gezinsleden (inclusief uzèlf) over dat wat u wilt zeggen en naleven. Als ouders, als christenen. Met de Bijbel als voorbeeldboek voor uw leven.

Regels aanpassen of terugdraaien (“Als ik voor alle kinderen ineens de regels aanpas voelt het erg ingewikkeld welke regels we dan voor elk kind gaan aanhouden”)? Tja, opleggen en dan gehoorzaamheid eisen gaat niet meer met ‘grote kinderen’, maar in een gesprek als tussen (bijna) volwassenen kunt u uw moeiten toch duidelijk maken? Respectvol naar allen, zodat ieder kind in zijn/haar waarde blijft vraagt tact, maar hen vóórleven in het volgen van Gods weg blíjft een opgave voor elke ouder! U gééft niet alleen het voorbeeld, u bènt het voorbeeld! Blijf dus met elkaar in gesprek, ook als het moeilijk wordt en kinderen boos weg dreigen te lopen!

Tenslotte: “In hoeverre vraag je gehoorzaamheid aan onze leefregels wanneer zij een heel andere weg willen volgen?” Lees samen wat de Bijbel zegt over het omgaan met elkaar en bespréék dat op een volwassen manier, nu uw kinderen volwassen zijn of bijna volwassen zijn. Luister daarbij goed naar hen, want ook dat kan verrassende inzichten geven ten aanzien van ‘uw leefregels’. Met in uw achterhoofd dat in úw huis úw regels gelden óók als u die regels, in overleg, samen wilt veranderen!

Wijsheid toegebeden,
Marijke Rots