God verzoeken

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Kan een mens God verzoeken? Ik ben bang dat ik dit in een bepaalde situatie in mijn leven en heb gedaan. Er is gebeurd wat ik (verkeerd) heb gedacht. Er staat bijvoorbeeld in 1 Korinthe 10:9 dat mensen God verzocht hebben en dat ze daarom zijn gedood. Maar in Jakobus 1:13 staat weer dat niemand God kan verzoeken. Hoe moet ik dit in deze verschillende contexten zien? Ik heb er daarnaast ook veel spijt van en God om vergeving gevraagd. Vergeeft Hij dan ook echt, mocht ik Hem wel verzocht hebben?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Kunnen wij God verzoeken? Dat kan. Als wij tegen beter weten in iets doen wat niet goed is, dan verzoeken wij daarmee God. Dat roept Gods boosheid op. Dat straft Hij. Kijk maar naar 1 Korinthe 10:9. Dat gaat over de Israëlieten die God verzoeken in de woestijn. Als straf daarvoor zendt de Heere slangen die hen doden. God verzoeken door expres dingen te doen waarvan je weet dat Hij ze afkeurt, is dus heel gevaarlijk.

Hoe zit dat met Jakobus 1:13, waar staat dat je God niet kunt verzoeken? In die tekst gaat het over verzoeken om zonde te doen. God verzoekt niemand om zonde te doen. En God kan niet verzocht worden om een zonde te doen. God is heilig. De zonde heeft geen aantrekkingskracht op Hem.

Wil God ons vergeven als wij Hem verzocht hebben? Als wij expres, tegen beter weten in, tegen Hem gezondigd hebben? Ja! Gelukkig wel! Want ik denk dat er niemand is die niet tegen beter weten in iets gedaan heeft, wat God zonde noemt. De goede boodschap van het evangelie is dat God al onze zonden vergeeft als wij er spijt van hebben en Hem om vergeving vragen. Er staat in de Bijbel dat het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden. Dus ook de zonden die wij tegen beter weten in gedaan hebben. Zo groot is Gods genade en goedheid! Zo rijk is het offer van de Heere Jezus. Zo goed is God!

Ds. S. T. Lagendijk

Lees meer artikelen over:

verzoeking