Sober en eenvoudig leven

Ds. R. W. van Mourik / 10 reacties

Vraag

Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg om naar de kerk te gaan en wel om het volgende: zondag aan zondag horen we ellenlange preken waarin wordt aangegeven wat we moeten doen of wat we juist niet moeten doen. En als ik dan om me heen kijk, kan niemand daar aan voldoen. Ik ook niet. De meeste gemeenteleden wonen in dure huizen, hebben grote auto’s,  etcetera. Ze genieten evenveel van de geneugten van deze wereld als niet-christenen. Ook de domineesgezinnen. Dit geldt ook voor de zogenaamd perfecte evangelische gemeenten met hun perfecte aanbiddingsleiders.

Het staat me zo tegen, dat ik er geen zin meer in heb. Jezus leert ons sober en eenvoudig te leven. Dat zie ik niet terug. Zelf probeer ik het, maar ook ik faal. Daarom denk ik dat we nooit kunnen bereiken wat ons elke zondag met veel omhaal van woorden wordt voorgehouden. Ik verlang ernaar om  enkel een lied te zingen, een kaars te branden, stilte. En geen eindeloze gebeden, eindeloze preken. Ik vraag me af of er nog meer mensen zich hierin kunnen vinden. Ik word moe van al de luxe waarin we ons als kerkmensen omringen.

Antwoord

Je hebt heel veel kritiek op de, naar ik aanneem, reformatorische kerken, maar ook  op evangelische gemeenten. Op zich te begrijpen. Als leer en leven niet met elkaar overeen komen, klopt er iets niet. Terecht dat daar de vinger bij gelegd wordt. Waar je voor pleit, terecht, is om sober en eenvoudig te leven. Overigens betekent dat niet dat rijkdom op zich verkeerd is. Het is wel een groot gevaar, maar er zijn oprechte christenen die daar goed mee om kunnen gaan.

Maar goed, je wilt dus sober en eenvoudig leven. Opvallend dat je direct zegt dat je dat ook niet lukt. Je faalt daar ook in. De kritiek komt dus direct als een boemerang terug. Je conclusie is dan om maar te stoppen met preken en gewoon stil te zijn, een kaars te branden en te zingen. Op zich helemaal niet verkeerd, maar om te leren echt sober en eenvoudig te leven hebben we wel onderwijs nodig. Jezus heeft het geleerd aan Zijn discipelen. Dus preken hebben we wel nodig. Als ze ons maar echt brengen bij Christus en Hij ons leert om niet op te gaan in de luxe van deze wereld, maar te leven van dat wat blijft tot in het eeuwige leven. Dat is eenvoudig leven. Leven van Hem Die het geleerd heeft om in alle nederigheid en zachtmoedigheid te leven en dat vanuit een levende relatie met Hem. Als een rank die verbonden is met de Wijnstok en zo vrucht voortbrengt.

Ja, dan wil je er ook van zingen, maar kun je van tijd tot tijd ook stil zijn voor het Aangezicht van God. Blijf dus niet hangen in de kritiek, maar leef dichtbij Christus en luister naar Zijn stem om zo echt sober en eenvoudig te leven.

Ds. R. W. van Mourik

Lees meer artikelen over:

rentmeesterschap
10 reacties
Tonny
Ik lees in Prediker toch echt dat genieten van al het goede wat God je geeft, goed is.
Samanthi
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je kunt om je heen kijken en vinden dat andere mensen het fout doen, maar je kunt ook naar jezelf kijken, wie ben ik, wat straal ik uit.
Prisma23
Zoals ds.van Mourik zegt, sober en eenvoudig leven begint bij jezelf. Maar de vraagsteller heeft wel een heel simpel en somber beeld van de kerk(en), alsof het overal hetzelfde is.

In onze gemeente is veel aandacht voor:

Groene theologie ".. niet de mens centraal staat, maar Gods liefde voor heel de schepping."

Groen kerken "Onze droom is dat steeds meer kerken en geloofsgemeenschappen een plek zijn waar mensen samen oefenen in een eenvoudige, vreugdevolle levensstijl."

Micha Nederland "Micha Nederland gelooft dat juist christenen de opdracht hebben gekregen om te streven naar gerechtigheid, en hierin voorop zouden moeten lopen. Daarom brengen wij de kerk in Nederland in beweging, geïnspireerd vanuit de bekende Bijbeltekst Micha 6:8."

Kortom, niet zo somber, neem een initiatief
Rembrand
We kunnen kiezen naar wie we het liefst luisteren, Prediker of Micha.
Tonny
Rembrand, ik denk dat de combinatie van beide een mooi kader geeft waarin een ieder z'n eigen plek kan vinden.
Jan1966
Volgens mij heeft de vraagsteller wel degelijk een punt. Op tweede paasdag dit jaar hadden wij als Nederlanders de portie al opgemaakt wat de aarde elk jaar per persoon kan opbrengen. Dat was nog geen drie weken na biddag. We maken dus meer op dan wat ons gegeven is.
Gepeizen
Laatst was het boek 'Morele ambitie' uitgegeven, misschien geeft dat leuke inzichten
jaop
Je zegt: 'zondag aan zondag horen we ellenlange preken waarin wordt aangegeven wat we moeten doen of wat we juist niet moeten doen'. Weet je zeker dat je naar een kerk gaat en niet naar een moskee?
Rembrand
@Jaop. Bent u zo ruimdenkend dat u regelmatig een moskee bezoekt om naar een preek te luisteren?
jaop
Nee, dat dan weer niet :). Maar als het in de preek 'ellenlang' gaat over wat je moet doen en niet doen, is het óf geen christelijke kerk, óf er klinkt geen christelijke boodschap, óf (en dat zou ook zomaar het geval kunnen zijn) luister je niet goed.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.