Geloof lijkt onbereikbaar

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Als ik zondags naar de preek luister, heb ik het idee dat gelovigen dingen zien en voelen die voor ongelovigen verborgen zijn. Dit kan mij benauwen. Ook ik moet zalig worden! Maar hoe ga ik die dingen die zij zien en mijn zonden ook zien? Hoe vallen de schellen van mijn ogen? Ik wil zo graag ook bij de Heere horen, maar het lijkt onbereikbaar. Het toestemmen van Gods Woord met het verstand is niet genoeg, maar hoe kom je dan aan het gevoel/de overtuiging dat je een totaal verloren zondaar bent?!

Een tobbende vrouw.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Wat een herkenbare vraag. Ook een vraag die mij aan het denken zet. Kan het zo zijn dat wij als predikanten de geestelijke dingen (onbewust) te veel op een afstand zetten? Het zou kunnen dat u in de prediking wel veel hoort over dingen die bekeerde mensen zien en voelen, maar dat het voor u niet duidelijk wordt hoe u daar moet komen. In uw vraag proef ik dat u denkt dat u niet genoeg voelt en niet genoeg overtuigd bent dat u een totaal verloren zondaar bent. Het zou kunnen dat u dit als een voorwaarde ziet waar u aan moet voldoen voor u tot Christus zou mogen komen.

Maar stel dat u slechts één zonde zou zien in uw leven. Dan zou u door die ene zonde schuldig staan voor God en verloren moeten gaan. Maar u zou ook met die ene zonde tot Christus mogen komen om door Hem vergeving te ontvangen en vernieuwing van uw leven. Hiermee wil ik zeggen dat u zonder uitstel mag en moet komen tot de Zaligmaker. Er zijn ook oudvaders geweest die terecht gezegd hebben: wanneer u niet kunt komen met zondekennis, kom dan om zondekennis tot Christus. Hij is de hoogste Profeet en Leraar, Die ons alles wil leren wat nodig is voor onze Zaligmaker.

Wat betekent het om te komen tot Christus? Het betekent dat we ons vertrouwen op Hem stellen om door Hem zalig te worden. Hij heeft door zijn leven, lijden, sterven en opstanding alles gedaan wat nodig is voor ons om zalig te worden. Dat is het getuigenis van Gods Woord. Het ergste is wanneer wij in ongeloof daar aan voorbijgaan. Erken voor de Heere dat u niet zelf uw schuld kunt oplossen en dat u niet in eigen kracht de zonde kunt overwinnen. Daar is Gods Woord duidelijk over. Geloof dat Woord van God. Het gevoel is daarbij niet maatgevend. Dat heeft niet iedereen even sterk. Het gevoel is zeker geen grond voor de zaligheid. Het is veelmeer een vrucht van het geloof.

Wanneer u alleen met de mond en met het verstand zou zeggen dat de Bijbel waar is, dan is dat niet genoeg. Maar wanneer u erkent dat u Christus nodig heeft en bij de Heere wilt horen, dan is dat meer dan het verstand alleen. Ik lees in uw vraag dat uw hart hierin betrokken is. Alleen de duivel probeert u op allerlei manieren in het donker te houden. Hij probeert u ervan te weerhouden om te rusten op het volbrachte werk van Christus. Gaat een gelovige dingen zien en voelen die een ongelovige niet voelt? Door het geloof krijg je nieuw inzicht in Gods goedheid. Bij tijden voel je vreugde en troost uit het evangelie. Deze dingen zijn een vrucht van het geloof. Die komen na de overgave aan Christus om door Hem zalig te worden.

Wees er zeker van dat de Heere Jezus u niet zal wegsturen. Hij wacht om genadig te zijn. Hij strekt Zijn handen naar u uit om u te behouden. Hij is de grote Leraar Die ons alles wil leren. Hij is de grote Hogepriester Die ons alles wil vergeven. Hij is de grote Koning Die ons leven wil regeren. Belijd dat u een arme zondaar bent, ook al voelt u het mogelijk niet genoeg. Geloof dat Hij uit genade al uw zonden vergeeft. Hoe vaster u dat gelooft, hoe meer u de vrede daarvan zult gaan voelen. Vraag Hem om u te leiden en te troosten door Zijn Geest. De Heilige Geest komt zo in uw hart wonen en zal u alle dingen leren en u leiden door het Woord. Er is niets waar u vanuit uzelf aan zou moeten voldoen, want zalig worden is helemaal Zijn werk.

Ds. J. A. van den Berg

Lees meer artikelen over:

ongeloof