Hulphond

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Een vriendin van mij heeft een hulphond. Nu wordt er vanuit andere kringen tegen haar gezegd dat ze dan niet genoeg haar vertrouwen op God stelt. Ik vind dat erg verdrietig, het is zo'n mooi cadeau wat haar helpt. Wat zou u zeggen tegen die mensen die dat zeggen?

Antwoord

Vertrouwen stellen op God gaat altijd gepaard met het gebruik van de middelen die Hij ons schenkt. Je zou mensen met dit soort flauwekul opmerkingen kunnen vragen of ze misschien ook hun voertuig besturen zonder gebruik van gordel en rem. Want God zet ongetwijfeld hun auto op tijd stil als ze op Hem vertrouwen…

9 reacties
Tonny
'Vertrouw op God, maar zet wel je fiets op slot' zeg ik altijd.
schoenveter
Een duidelijke reactie geven naar mensen die iets onredelijks zeggen is goed, verwacht alleen geen positieve reactie terug en/of dat ze erdoor gaan veranderen. Ik zou enorm veel creatieve reacties kunnen verzinnen. Maar gezien ze al dit soort uitspraken doen is het maar de vraag of ze voor rede vatbaar zijn, ongeacht wat je zegt...
davinci
"andere kringen":foute kringen
Bessensap
Wat fijn, dat je vriendin een hulphond heeft. Hopelijk geeft het haar meer vrijheid en zelfstandigheid.

En mensen die zo kortzichtig reageren? 'k Zou ze vragen of ze hun eigen hulpmiddel een dagje of weekje aan de kant leggen.
Hun brillen, gehoorapparaten, gebitsprothese (en, nee dan natuurlijk geen staafmixer gebruiken om alles vloeibaar te maken)...
Gepeizen
Je moet het maar durven zeggen
Prisma23
Kunnen hulphonden ook goed bijten? :-)
WillemB
Een boer heeft toch ook koeien.
Om zijn vertrouwen op te zetten? Natuurlijk niet, maar wel om door dit, van God, gegeven middel te mogen gebruiken, in dit geval zijn inkomen.
bloempje21
Wat een flauwekul, sorry dat ik het zeg.

God heeft deze dieren zo slim geschapen zodat ze mensen tot grote hulp kunnen zijn De liefde en trouw die je van een hond krijgt is een geschenk van onze Schepper.
Hoop dat je vriendin de hulphond mag ervaren als een grote zegen.
Jesaja40
Als de Eeuwige de dieren bij Adam brengt om die te benoemen wordt het niet voorgezegd.

Adam ziet het karakter van de hond. Een afhankelijk dier met een hart לֶב voor zijn baasje. En juist dit dier is het meeste geschikt om dienstbaar te zijn voor de mens.

Een onrein dier genoot bescherming door niet gegeten te mogen worden. De hond fungeerde als de beschermer van zijn baasje.

Dat zag Adam al in het paradijs en gaf hem de bijzondere naam כֶּלֶב

Het is een gruwelijk misverstand om een hulphond af te wijzen onder het mom: je moet maar vertrouwen hebben in de Eeuwige. Dan beledig je Adam die wel het karakter van de hond als naam meegaf.