Autoriteit van mens hersteld

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Toen God Adam schiep, gaf Hij hem autoriteit over de aarde en alles wat daar op was. De mensheid is die autoriteit kwijtgeraakt door die vrijwillig aan satan af te staan en nu is satan de vorst van deze wereld. Jezus is gekomen en heeft satan overwonnen. Hij heeft de autoriteit als het ware teruggewonnen. Kunnen we stellen dat degenen die in Christus zijn, opnieuw hersteld zijn in die autoriteit om, vanuit Hem(!), met macht te mogen spreken in de geestelijke strijd die gaande is?

In de Bijbel lezen we verschillende voorbeelden waarin God Zich als het ware laat beperken door mensen (zoals situaties waarin Hij berouw had na voorbede van mensen). Niet omdat Hij niet anders kan, maar omdat Hij daarvoor gekozen heeft. Wat moeten we denken van Ezechiël 22: 30-31?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller, bedankt voor deze diepzinnige vraag. Ik knip het geheel in stukjes.

1. God geeft de mens autoriteit. Dat is juist gesteld. De eerste bladzijden van de Bijbel laten dat overduidelijk zien, vgl. Genesis 1:26 vv.

2. Raakt de mens deze autoriteit kwijt aan satan? In zekere zin, ja. Zie Genesis 3:17. Na de zondeval wordt de tegenstander beschreven als de “vorst van deze wereld”, Johannes 12:31. De scheppingsopdracht blijft evenwel van kracht. Satan heeft namelijk geen absoluut gezag.

3. Jezus heeft satan overwonnen. Absoluut. De woorden in Johannes 19:30 zijn ondubbelzinnig waar: Het is volbracht! Vergelijk ook bijvoorbeeld Kolossenzen 2:15. De machten zijn onttroond: 1 Johannes 3:8. Niet onbelangrijk is de passage in Mattheus 28:18b. Jezus ontvangt de absolute macht uit handen van de hemelse Vader. Een claim die satan nooit toekomt en nooit heeft ontvangen, want hij is slechts een 'hond aan een ketting'.

4. Met macht spreken vanuit Hem. Dat is spannend. Macht -zo leren we- corrumpeert. Macht in handen van mensen is gevaarlijk. Je verbindt het uiteraard aan Christus. In Zijn handen is macht volkomen heilig en veilig. In de Bijbel spreken de apostelen bijvoorbeeld in de Naam van Jezus waardoor grote dingen geschieden (Handelingen 4, 5). God is niet afhankelijk van mensen. Dat is een belangrijk punt. Hij maakt gebruik van ons mensen. Maar zoals Jezus zegt: Zonder Mij kunt gij niets doen (Johannes 15:5). De rank is verbonden met de W/wijnstok. Jezus zegt: “Zie, Ik geef u de macht om op slangen en schorpioenen te treden en over heel de kracht van de vijand, en niets zal u schade toebrengen.” God schakelt mensen in met het oog op Zijn eigen eer en de realisering van Zijn plan met deze wereld. Door Christus zijn we een plant met Hem geworden en is er sprake van een nieuwe autoriteit, want een christen is van Christus.

5. God laat Zich beperken. God laat Zich nooit beperken, maar Hij reageert wel op bijvoorbeeld de gebeden van Zijn kerk op aarde. Je noemt zelf het voorbeeld van het berouw. Tegelijk mag je zeggen dat het in Gods plan is opgenomen, want er gebeurt niets buiten Zijn wil. Maar God is niet zoals filosofisch gesteld een 'onbewogen Beweger'. Integendeel, Hij is in sterke mate betrokken op kerk en wereld en hoort ook de stem van het vogeltje.

6. Ezechiel 22:30-31. “Ik zocht naar iemand onder hen die de muur zou kunnen herstellen en voor Mij zou kunnen opkomen in de bres, ten behoeve van het land, zodat Ik het niet zou hoeven te gronde richten, maar Ik vond niemand. Daarom heb Ik Mijn gramschap over hen uitgestort. Met het vuur van Mijn verbolgenheid heb Ik hen vernietigd. Hun weg heb Ik op hun eigen hoofd doen neerkomen, spreekt de Heere HEERE.” Het volk luistert niet. God zoekt daarom naar iemand die als Mozes voorspraak voor het volk wil zijn, de zonde van het volk belijden en het volk terugbrengt naar Hem. Kortom: bekering. Maar er is niemand, daarom zal God Zijn toorn uitgieten over het volk. Het volk gaat dus in ballingschap. Mensen zijn geen marionetten, maar God stelt hen ten volle verantwoordelijk voor de daden die in dit geval mis zijn.

7. Ten slotte. Bovenstaande zes punten concluderend: Gelovigen die in Christus zijn, worden gezien als mede-erfgenamen van Zijn overwinning en autoriteit. Dit betekent dat zij in geestelijke zin hersteld zijn in de autoriteit die God oorspronkelijk aan de mensheid gaf. Daardoor hebben gelovigen in Christus de autoriteit om tegen de krachten van de duisternis te spreken en te handelen (Efeze 6:10 vv).

Ik hoop dat bovenstaande wat helpend is in het antwoord op je vraag. De vraag is niet alledaags, maar wel de moeite van het overdenken waard.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda