Noach in film en bijbel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wegens het tiende jubileum wordt de film “'Noah” weer belicht. De verhaallijn is in de kern is gelijk aan die van Genesis. Maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Grote reuzen bestaande uit rotsen die mee bouwen aan de ark. De grootvader van Noach die nog leeft en met een zegen onvruchtbaarheid wegnam. Een smid, afgetekend als een soort Viking uit het geslacht van Kain, die tot kaperij/piraterij wil overgaan van de Ark. Rotsachtige reuzen die als Noachs lijfwachten fungeren. De vraag is of je naar een dergelijke film mag kijken waarin de waarheid van de Bijbel geweld aan wordt gedaan. En is zoiets geschikt als evangelisatiemiddel? Waar ligt de grens?

Vraag 2: Abraham en Jakob hebben beide naast een vermelding in de psalmen, ook vermeldingen in het Nieuwe Testament. Wat kan een verklaring zijn dat dit bij een significant figuur als Noach eigenlijk helemaal niet zo is?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Ons panellid Gerard Slurink heeft vlak voordat de film in première ging een uitgebreide recensie geschreven in 'Film over Noach'. Toen was nog niet (helemaal) bekend dat de film in hoofdlijnen en in detail erg afweek van het Bijbelverhaal. Dat is inmiddels wel helder. Toch was Gerard toen al bepaald niet positief over deze speelfilm. Achteraf kun je gerust concluderen dat ook hier de uitspraak geldt: een halve waarheid is vaak erger dan een hele leugen. Maar de opzet van de filmmakers was ook niet om een waarheidsgetrouw verhaal te produceren maar om veel geld te verdienen. En dat laatste is gelukt. Wikipedia geeft een aardige (maar bescheiden) opsomming van gebeurtenissen in de film die niet stroken met het verhaal in de Bijbel

Antwoord 2: Wij treffen de volgende vermeldingen aan: Mattheüs 24, Lukas 17, Hebreeën 11, 1 Petrus 3, 2 Petrus 2.