Preken voor Gods volk

Redactie Refoweb | Geen reacties | 01-08-2024| 08:02

Vraag

In onze kerk (Gereformeerde Gemeenten) wordt er meestal eigenlijk alleen voor Gods volk gepreekt. Ik voel me zo onbekeerd en durf niet te zeggen dat ik bij Gods volk hoor. Ik heb het er erg moeilijk mee. Er wordt wel gezegd dat als we nog onbekeerd zijn en nog niet bij Gods volk horen, het nog kan en er veel om moeten vragen. Maar als mij nu eens iets overkomt? Dan kan ik niet meer horen dat de Heere Jezus ook voor mij gekomen is...

Antwoord

Inderdaad, het is een veelgehoorde uitspraak van predikanten: Bid er maar veel om. En zo worden we oud, blazen we onze laatste adem uit en gaan we voor eeuwig verloren. Gods Woord spreekt andere taal: bekeert u en gelooft het evangelie. Wat is dat evangelie dan? Dat God Zijn Zoon (Johannes 3:16) gegeven heeft voor dode zondaren zoals jij en ik. En dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat (2 Petrus 3:9). En dat wie tot Hem komt Hij niet zal uitwerpen (Johannes 6:37). Doe als de edele mensen van Berea: leg het Woord naast de preek van de dominee.

Zie verder voor het antwoord op je vraag deze bijdrage van ds. A. T. Vergunst: 'Dominee preekt alleen voor Gods volk'

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.