Geen geloof meer

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik heb geen geloof meer. Als ik in de Bijbel lees over de wonderen dan zegt de duivel: dat geloof je toch zeker niet? Ik kan gewoon niet meer geloven dat de Heere Jezus hier op aarde geweest is. Ik heb wel belijdenis gedaan, maar dat ging vroeger eigenlijk uit gewoonte. Vroeger was ik heel wettisch en keek ik liever geen tv. Nu zit ik elke avond films te kijken en kan er niet mee stoppen. Ik heb tijdens psychoses wel heel dicht bij de Heere geleefd, maar dat is allemaal weg. Help mij alstublieft.

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor je vraag. Het is een heftige situatie waarin je nu zit. Je vraagt “help mij alstublieft.” En dat is een vraag waar ik natuurlijk graag op in wil gaan.

Tegelijkertijd wil ik je om te beginnen wijzen op de beste Helper Die er te vinden is. Hij schrijft in Zijn Woord dat wij Hem aan moeten (het is een bevel!) roepen “in de dag der benauwdheid en Hij zal er ons uithelpen” (Psalm 50:15).

Je begint je vraag met “ik heb geen geloof meer.” Heb je dit dan wel gehad? Het geloof is een gave die God geeft en niet weer afneemt. Hij laat niet los wat Zijn Hand vast pakte.

Ik raad je aan om de duivel die je noemt, geen ruimte te laten. Hij fluistert je van alles in, maar er bestaat geen grotere leugenaar dan hij.

En verschuil je alsjeblieft niet achter je onmacht. Elke avond films kijken gaat niet samen met een leven met de Heere. Zeg nee tegen die verleidingen. Buig je neer voor Hem en smeek Hem met dat machtige gebed: "Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze." Jezus wil niets liever dan dat je naar Hem vlucht. Hij is de grote Redder van zondaren. Hij is de grote Verlosser van mensen die vast zitten in hun zondige leven. Hij is de grote Helper uit alle nood. “Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11:28). Dit zegt Jezus, Die heel hartelijk (uit)nodigt. Dan richt Hij Zich tot hen die moe zijn van het leven onder het juk van hun eigen zonde. Die verdriet hebben en moeite ervaren over hun eigen onwil en zonde. Hij bedoelt jou, die het meer dan zat is om steeds weer te vallen voor de zonden, waarvan het ongeloof wel de ergste is. Lees je Bijbel en vraag of de Heere je ogen opent voor de liefde, waarmee Hij zondaren roept tot geloof.

Gods Zegen van harte toegewenst,
J. M. Strijbis