Ambtskleding in de hitte

Ds. J.D. Heikamp | Geen reacties | 26-07-2024| 09:36

Vraag

Deze keer een luchtige vraag. Reformatorische dominees lopen over het algemeen altijd in het driedelig zwart. Althans zover wij als kerkmensen kunnen zien. Mijn vraag is: hoe gaat u als dominee met de ambtskleding om in (deze) tijden van hitte en hoe moet ik de (ambts)kleding mij voorstellen als het gaat om de vakanties van de dominee?

Antwoord

In 1917 werd zendeling Van de Loosdrecht in Indonesië vermoord. Vier jaar werkte hij onder de blinde heidenen. Mijn oma heet ook Van de Loosdrecht en was direct familie van de zendeling. Ik herinner mij foto's uit die tijd. Die heidenen waren zeer schaars gekleed. De moordenaar van de zendeling kwam later op bijzondere wijze tot geloof en bekering en heeft zelfs Gods Woord verkondigd. Kleren hadden ze bijna niet aan, alleen een paar schaamlapjes. Ze werden ambtsdragers in de kerk.

Er zijn boekjes te verkrijgen bij het bureau van de Gereformeerde Gemeente over 25 jaar evangelisatiewerk onder de Papoea's. Je schaamt je voor hun blote lichamen en zie je ze zitten op boomstammen om Gods Woord te beluisteren. En onder hen zijn zitten zelfs ambtsdrager. U moet dat maar eens opzoeken en de verhalen en foto's te bekijken, als u er tenminste tegen kunt als oprechte refo-christen, om dat te zien. Dan doen vraag en antwoord van u niet meer ter zake.

Belangrijkste: dat ik als een naakte doemeling in Christus met God ben verzoend en het kleed van Zijn gerechtigheid mag dragen.

Hartelijke groet en fijne zomer verder toegewenst,
Ds. J. D. Heikamp

Naschrift Refoweb:

Op oude beelden van ds. Vreugdenhil zijn de Papoea's ook te zien, "de kerkenraad keurig in het zwart":

Lees meer artikelen over:

toga
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.