Helpers voor Mozes

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

In Exodus 18 lezen we dat Mozes het werk niet aankan. Op advies van zijn schoonvader stelt hij mannen aan die de kleinere zaken van het volk behandelen. In Numeri 11 zien we opnieuw dat Mozes het niet volhoudt, waarop de Heere Zijn Geest geeft aan 70 mannen. Wat is nu de relatie tussen deze twee groepen? Voldeed de eerste groep niet en moest er daarom een tweede komen? Of had de tweede groep een andere rol dan de eerste?

Antwoord

Het antwoord is jouw laatste suggestie: de tweede groep heeft een andere rol dan de eerste groep. De mannen die in Exodus 18 worden aangesteld hebben vooral de taak om recht te spreken. De taak van de 70 mannen uit Numeri 11 is breder. Zij worden geroepen tot bestuurlijke taken. Samen met Mozes mogen zij geestelijk leiding geven aan het volk. Daarom ook dat de Heere een deel van de Geest Die op Mozes is op deze 70 mannen legt.

Ds. A. D. Fokkema