Second love in kerk

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik walg van de kerk, dat wil zeggen: van de vele zonden die er worden gewettigd. Ik heb het bijvoorbeeld over second love. Daarvoor hoef je tegenwoordig echt niet meer op het wereldwijde web je toevlucht te nemen. Nee, de kerk zelf praat goed terwijl Jezus de norm hoog houdt en zegt dat alleen de dood scheiding brengt tussen man en vrouw. Nu worden er allerlei redenen aangewend om tweede huwelijken goed te praten, zelfs een onveilige huiselijke situatie is dan reden voor echtscheiding en natuurlijk ook voor overspel. Ik walg er van.

Dus mijn vraag is: is er nog een kerk die ook van tweede huwelijken walgt en getrouw is aan de gezonde leer van Jezus, anders blijf ik namelijk veel liever thuis.

Antwoord

De norm die u hanteert is niet die van Jezus en ook strikter dan die van de Bijbel. Belangrijke Schriftwoorden hierbij zijn Mattheüs 19: 3-9 en 1 Korinthe 7: 1-15.  Gods Woord maakt duidelijk dat in geval van overspel, echtscheiding is toegestaan. Een onveilige thuissituatie kan ook een vorm van overspel zijn. Denk aan incest en misbruik. Indien een kerkgenootschap in zo’n geval echtscheiding toestaat is dat in navolging van het Woord.

Lees ook de artikelen over 'Echtscheiding' en 'Hertrouwen' voor meer achtergrondinformatie.

1 reactie
refoweb
Een vervolgvraag op de bovenstaande vraag:

Dat overspel een grond voor echtscheiding is, blijkt duidelijk uit Matth. 5:32 en Matth. 19:9. Maar is het ook een grond voor hertrouwen, aangezien Rom. 7:2-3 en 1 Kor. 7:39 spreekt dat alleen de dood van de huwelijkspartner de grond is van hertrouwen?

Antwoord:

Daar wordt in een heel aantal vragen en antwoorden uitgebreid op ingegaan. En dit wordt verschillend uitgelegd en toegepast:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/hertrouwen/