Predikant pleegt plagiaat

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Onze dominee heeft voor mij alle gezag als boodschapper van God verloren. Dit omdat wij er achter zijn gekomen dat hij vele keren plagiaat pleegde door hele preken letterlijk over te nemen van Prekenweb. Dit is gemeld bij een kerkenraadslid. Omdat ons niet duidelijk is wat dit uitgewerkt heeft, zijn we in grote vertwijfeling. De preken kunnen we zo snel niet meer terugvinden op internet. De geplagieerde preken zijn nu vervangen door lege preken waarin het onvoorwaardelijk aanbod van genade niet -dan wel zeer gering- aan de orde komt.

Voor ons is het bijna onhoudbaar om hier zondag aan zondag onder te zitten. Voor de vorm naar de kerk gaan wordt een zware last. Daarentegen weten wij ons ook lid van de plaatselijke gemeente. Een dominee is een passant die vanzelf weer vertrekt. Nog moeilijker wordt omdat het lijkt dat er wel vrucht op de prediking is. God werkt door alles heen. Zou je bijvoorbeeld tijdelijk bij een andere gemeente mogen kerken tot betreffende dominee vertrekt of vraagt de Heere van ons (omwille van de onrust dat dit gaat brengen) dit 'kruis' te dragen en dankbaar te zijn voor Kerkdienstgemist?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is voor een buitenstaander bijna ondoenlijk om zich een goede mening over de geschetste situatie te geven. Ik probeer voorzichtig wat lijnen te trekken.

Plagiaat is niet goed. Het is zonde. Echter de Bijbel laat ons zien dat een kind van God voor geen enkele zonde te goed is. Ik probeer mij voor te stellen wat het voor de onderdanen van koning David moet zijn geweest om hem als koning te blijven zien. Het zal niet gemakkelijk zijn geweest, maar omdat dit gepaard ging met schuldbelijdenis van Davids kant was dit mogelijk. Hoe dit in uw situatie ligt, is voor mij onduidelijk. Het feit dat het nu niet meer voorkomt, zegt wel iets, maar niet alles.

En wanneer is het onhoudbaar om ergens te kerken? Dan moet de waarheid in het geding zijn. Dan hebben leugen en waarheid gelijk burgerrecht verkregen. Je schrijft dat er sprake is van vrucht op de prediking. In kromme situaties kan God blijkbaar toch Zijn werk doen. Het lijkt me in dit geval ook een hele verantwoording om weg te gaan. Moeten we in deze aardse werkelijkheid geen rekening houden met moeite en tegenslag? Kijk eens naar de apostelen. Wat hebben zij allemaal meegemaakt? Het was vaak moeilijk en moeizaam en toch werkte God dwars daar doorheen. Ik neig ernaar om u te adviseren dit ‘kruis’ te dragen en dankbaar te zijn voor Kerkdienstgemist.

Ik vergeet het allerbelangrijkste. Bid voor uw predikant. En blijf bidden dat hij de Zaligmaker in al Zijn noodzaak en begeerlijkheid zal aanwijzen en aanprijzen. En dat het bevel van geloof en bekering zal klinken in het besef van totale afhankelijkheid van de Heilige Geest. “Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen” (Johannes 14: 13-14).

Met een hartelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

predikant