Jong verdiepen in het geloof

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 6 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 16 jaar oud en ik zou graag meer over het geloof willen leren, alleen heb ik niet heel veel met het lezen van een dik boek/Bijbel. Raden jullie een luistersite aan? Zelf heb ik aardig wat verkeerde dingen gedaan (in mijn opzicht) waar ik graag vanaf wil. Daarom wil ik mij verdiepen in het geloof.

Antwoord

Beste vriend,

Je vraag maakt me blij! Je hebt een belangrijk inzicht en een mooi verlangen. In ons aller (!) leven gaat er vaak iets mis. Vaak willen we dat niet onder ogen zien. God ziet het echter wel en het doet Hem verdriet. Hij wil echter niet dat het tussen Hem en ons in blijft staan. Daarom is Jezus, Gods Zoon gekomen. Jezus heeft via Zijn dood betaald voor schuldige mensen zoals jij en ik. Jezus is de redder voor jou. Je wil je graag verdiepen in het geloof zo zeg je. Weet dat Jezus Zichzelf minstens zo graag aan jou bekend maakt.

Wij mensen kunnen God leren kennen via de Bijbel. En net als jij hebben wij vandaag vaak moeite met (lang) lezen. Ik zou je willen vragen om toch te beginnen met een stukje van de Bijbel te lezen. De Bijbel is trouwens een soort bibliotheek van 66 boeken. Zou je één van die boeken, het evangelie van Markus, eens willen lezen? Dat zijn zestien korte hoofdstukken. Via dat boekje kan je kennis maken met Jezus. Daarnaast kan je natuurlijk ook kiezen voor luisteren, ik vond zelf het volgende: De Luisterbijbel - debijbel.nl.

Er zijn nog andere opties; je kan in je omgeving iemand zoeken om mee te gaan naar een kerkdienst, daar wordt de Bijbel uitgelegd. Overigens kan je op allerlei manieren kerkdiensten ook eerst thuis volgen (zie kerkdienstgemist.nl, kerkomroep en YouTube). Misschien kan je zo vooraf al een kerk in jouw omgeving zoeken waarin je de Bijbel duidelijk uitgelegd krijgt. Ook kan je overwegen een (online) Alphacursus te volgen en daarnaast zijn er ook films over het leven van Jezus, al zeg ik daarbij dat een film niet het complete beeld geeft van wie Jezus is.

Hopelijk heb je zo wat handvatten om een volgende stap te zetten. Ik zou je aanraden om voor je een stap zet eerst te bidden. Bidden is praten met God, Hij hoort je. Vraag Hem maar om Zich aan je bekend te maken. Zeg het maar gewoon in jezelf of hardop: “Jezus, ik wil U leren kennen, Ik heb U nodig. Help me U te vinden.” Ik weet zeker dat Hij je helpt.

En, mocht ik je eventueel bij een volgende stap nog kunnen helpen, mag je via deze site vragen om mijn gegevens. Van harte wens ik je Gods zegen.

Ik zal voor je bidden,
Michel van Heijningen

6 reacties
Samanthi
Lieve jonge broeder...
Wat een fijn antwoord, een hoofdstuk uitkiezen, zodat je het overziet, samen met iemand of een klein groepje tekst voor tekst lezen, vinden wij altijd waardevol, waar de één overheen leest, valt de ander juist op... Tekst met tekst vergelijken en je steeds afvragen wat het voor jezelf betekent of voor deze tijd, heeft het je iets te zeggen, is het speciaal voor de mensen uit die tijd bedoeld, dan denk ik aan de profetieën uit het OT, of heeft dat mij iets te zeggen, roep de Heere ook mij, ben ik welkom? Zo de Bijbel samen uitdiepen.
Heel veel zegen gewenst.
Tonny
Ken je iemand in je omgeving die gelovig is? Vraag die persoon eens om samen met jou de bijbel te gaan lezen.

Podcast zijn er ook veel. 'De leerlingen' gaat over de bergrede, door jurrien ten brinke.
JJK21
Mijn tip: kijk eens op danielonline.nu
Daar staan ook verschillende podcasts en videos op die speciaal gericht zijn op jongeren.

Johannes 5:39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

Bid of de Heere het aan je hart wil zegenen. Niemand is voor Hem te slecht, Hij is juist naar deze aarde gekomen voor verloren zondaren!
Sjaak93
Hoi, ik kan je de site https://www.deanodle.org/videos-topic aanraden. Heel mooie onderwerpen, wel in het Engels.
CBWANED
Beste jongere,
Fantastisch om te lezen dat je de Heere wilt zoeken.

Zelf lijkt mij de volgende site voor jou zeer handzaam: https://gereformeerdedogmatiek.nl/

Praktische dogmatiek (uitleg en leer) over elk onderwerp, je kunt gerust langere tijd doen over 1 onderwerp.

Vraag de Heere of Hij je wil leren in Zijn Waarheid.

Groet, een medejongere.
Huisje_op_de_hei
Fijn antwoord. En er zijn inderdaad mogelijkheden genoeg om je te verdiepen in het geloof. Binnen het christelijk geloof draait het om Jezus, Gods Zoon.
Markus is een goed boek om mee te beginnen.

Zelf had ik er ook moeite mee om de Bijbel te gaan lezen. Heel dik inderdaad maar ook het idee hebben dat het een ingewikkelde taal zou zijn waar ik niet in kon komen.
Toch maar begonnen met lezen en dan bij het begin; Genesis.
Tot mijn verbazing kwam ik vrij snel door het O.T. heen (behalve Leviticus dan) het zijn heel indrukwekkende geschiedenissen die vlot lezen.