Jullie weerstaan de Heilige Geest

Ds. K. den Boer / Geen reacties

Vraag

Onlangs hadden we een preek (leespreek) over Stefanus die de Farizeeën en Schriftgeleerden de waarheid aanzegt dat ze de Heere Jezus hebben gedood. “Jullie weerstaan de Heilige Geest.” Tijdens de uitleg werd de hoorders aangezegd dat ze net zo zijn als de Farizeeën en we net zo'n hart hebben. Mijn dochtertje werd bang en angstig hiervan. “Dat heb ik toch niet gedaan?” Er werd op de Heere Jezus gewezen met de tekst: Wentel Uw weg op de Heere (...).

Verder werd uitgelegd dat we het algemene werk hebben van de Heilige Geest (bij alle mensen) en daarnaast het zaligmakend werk dat we niet kunnen weerstaan. Dus ook al wentelen we onze weg op de Heere Jezus, we zijn afhankelijk van het zaligmakend werk van de Heilige Geest. Dat gaf mijn dochtertje nog meer angst. Het is dus niet genoeg dat ik op de Heere Jezus vertrouw? Hoe weet ik dat de Heilige Geest zaligmakend werkt. Het voelt dus als lot uit de loterij.

Ik vond het moeilijk om haar angst dat zij net zo is als de Farizeeën, te weerleggen. Ik wist niet goed wat ik er mee moest. En vroeg me af of dát de bedoeling is van deze tekst?

Antwoord

We hebben allemaal een hart wat vanaf onze geboorte bij de Heere, onze Schepper vandaan vlucht. Er is niemand die God zoekt, zegt Paulus in Romeinen 3. Dat is onze beginpositie. Maar wat is nu genade: dat God in Christus naar voren treedt en Zijn Zoon aanbiedt als een volkomen Plaatsvervanger voor al onze zonden. In Christus hebben we een volkomen Zaligmaker. Als wij geloven in de Heere Jezus als onze Redder, zoals Paulus het de stokbewaarder uit Handelingen 16 voorhield (“Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden”), dan zijn we behouden. En daarom moeten we worden als een kind. Vertrouwen en geloven dat het genoeg is om ons vertrouwen te stellen op de Levende God, een opgestane Christus en de Heilige Geest Die toe-eigent wat we in Christus hebben (Doopformulier) Dat was en is genoeg. Het zien op Jezus. De eerste preek van Christus: bekeert u en gelooft het evangelie! (Markus 1:15). Meer is niet nodig. Want Christus heeft namelijk alles volbracht.

En wat is nu de troost: Als je verlangt om zalig te worden. Als je verlangt naar de Heere Jezus, dan is dat een bovennatuurlijk werk van God, de Heilige Geest. De Heilige Geest werkt dat verlangen in het hart van een kind, een volwassene. En zij die God zoeken, zijn al door Hem gevonden. Wat een onuitsprekelijke troost, dat van de zijde van de Heere alles gereed staat. Dat de Heere niemand wegstuurt. En dat mensen alleen maar verloren gaan omdat ze zelf niet hebben gewild.

Zo mag u uw dochtertje aan de voeten van de Heere Jezus brengen en haar wijzen op het Lam Gods, de Goede Herder, die is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. En daarmee nog steeds doorgaat, door het uitzenden van de verkondigers van de zeer blijde Boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil.

Ds. K. den Boer