Rookverslaving van mijn man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 18 reacties

Vraag

Ik maak me veel zorgen over de rookverslaving van mijn man. Hij rookt super veel en bij iedere sigaret word ik boos en krijg ik super veel stress. Zeker nu we net een kindje hebben vind ik het zo erg. Al veel gesprekken gehad, maar we komen er niet uit. Hij wil ooit stoppen, maar weet nog niet wanneer en minderen is ook geen optie. Het maakt mij super somber en depressief en boos, iedere sigaret of sigaar weer. Hoe kan ik hier mee om gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarschijnlijk rookt uw man al langer dan uw kindje oud is, ofwel tot nu toe hebt u het gedoogd. Nu u echter een baby hebt geeft zíjn roken (nog) meer stress en boosheid. Tijd voor actie dus.  Roken ís niet gezond en hoewel uw echtgenoot dat ongetwijfeld weet stopt hij niet. Juist, dat heet dus verslaving. Als hij wíl kan hij hulp krijgen bij afkicken, maar het probleem bij een serieuze verslaving is nu net dat hij dit niet wíl! Eerst moet zogezegd de knop om. Bij hem, wel te verstaan. Pas dàn kan hij denken aan stoppen.

Wat ú kunt doen is niet boos worden of gefrustreerd raken, maar hem confronteren met de gevólgen van zijn gedrag, zodat hij wellicht schrikt. Doe dat níét door middel van uw baby (b.v. door te zeggen dat het niet goed is voor het kind), maar stel úw eigen grens (en houdt u daar dan ook aan!): stoppen. Zo niet, dan gaat ú de kamer uit zodra hij een sigaret opsteekt. Eventueel tijdelijk het huis uit (neem uw kindje méé in dat geval!!). Of zet ramen open (ook als het koud is). Geen woorden (meer), want die helpen niet, maar dáden. Óf, nog één waarschuwing: “Je rookt je dood en dat wìl ìk niet!” Klinkt hard, maar op ieder pakje sigaretten staat iets dergelijks vermeld, toch? Uw man wéét het vast wel, maar nu nog gedragsverandering...

Het vraagt in ieder geval van ú consequent gedrag, zodat uw man beseft dat de grens voor ú echt bereikt is. Juist in het belang van uw hele gezin. Híj moet veranderen, maar kan het niet zonder úw steun en zonder úw standvastigheid. Nee, nogmaals: niet door boos te worden of te dreigen of te huilen. Maar door te dóén.

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

roken
18 reacties
Rembrand
Ik hoop van harte dat hij niet in huis rookt. Wanneer hij dat wel doet dan vind ik het gebrek aan fatsoen en inlevingsvermogen nog ernstiger dan de rookverslaving.
davinci
Wat is "super veel"? Het maakt denk ik flink uit of je er een paar (5) of dat je stevig (>20) rookt en of hij dat al jaren doet en vrij recent gestart is.
davinci
Wat is "super veel"? Het maakt denk ik flink uit of je er een paar (5) of dat je stevig (>20) rookt en of hij dat al jaren doet en vrij recent gestart is.
davinci
Niet dat ik het goed wil praten overigens :-)
Nynke1979
Destijds heb ik mijn man in alle kwetsbaarheid mijn zorg voorgelegd: dat er op enig moment een telefoontje vanaf de intensive care komt. Dat ik word opgeroepen. En dat ik dan moet bevestigen dat mijn man idd een roker is. En hoe ongelooflijk veel verdriet dat mij zou doen.

…Inmiddels is mijn man, na decennia zware shag, alweer tien jaar gestopt met roken. God zij dank!!!
Yada
Misschien moet je het tegen de Heere vertellen en Hem als Rechter en Regeerder laten beslissen wat er gebeurd?
Jan1966
Ik neem aan dat mevrouw Rots met tijdelijk het huis uit gaan een uur of wat bedoelt. Anders kan het wel eens verkeerd uitpakken zoals ik in mijn omgeving zag gebeuren.
Gepeizen
Wat een verdriet. Veel sterkte en succes!
beiteltje
Het is dit jaar 40 jaar geleden dat ik mijn laatste peuk uitdrukte
Mijn vrouw was toen in verwachting van onze tweede dochter. Zij zei: "Nu vergiftig jij er vier". Dit zette mij aan het denken. Ik besloot te stoppen. Dit is mij God zij dank ook gelukt. Zonder de hulp en kracht van God gaat het nooit lukken
Verder is het belangrijk dat je voor jezelf helder hebt, wanneer je een peuk opsteekt. Vermijd die momenten. Bedenk hoeveel geld je uitspaart en leg dit geld apart om er later leuke dingen mee te doen. Als je binnen je netwerk overal vertelt dat je gaat stoppen met roken, ga je wel erg af als je er dan toch één opsteekt.
Het is een beslissing geweest, waar ik nooit spijt van heb gehad. Dus kappen met die peuk. Sterkte!
Rembrand
Ds. M.A. Kuyt reageerde op 22-01-2007 een vraag over ongezond leven. Onderstaand stukje heb ik uit het antwoord geknipt. Hoe ik een link naar de vraag kan maken weet ik niet. Maar wanneer je binnen de site zoekt op "roken" kun je het vinden.

Wanneer we binnen onze kring nadenken over roken (en in breder verband onze gezondheid) dan doen we dat vaak aan de hand van de Heid. Catechismus, Zondag 40 (over het zesde gebod). Daar lezen we o.a. dat we onszelf niet mogen kwetsen of moedwillig in enig gevaar begeven. Wanneer op pakjes sigaretten staat, dat roken zeer schadelijk voor de gezondheid is, ja dodelijk, dan kunnen we zonder enige twijfel stellen, dat rokers zichzelf moedwillig in gevaar begeven. Dat daarom tegen het roken gewaarschuwd wordt is alleszins te verdedigen.

Hier is geen speld tussen te krijgen. Een "ja maar....."  is totaal niet aan de orde.
Rembrand
Ik realiseer me ook dat het voor een verslaafde een erg moeilijk weg is om af te kicken.
Zelf ben ik gezegend met een brein dat nauwelijks gevoelig is voor verslaving. Daar ben ik erg dankbaar voor. In mijn jonge jaren heb ik gerookt, maar was niet verslaafd aan de nicotine. Ik kon zonder moeite stoppen.
Samanthi
@Rembrandt
Ik ben wel verslavingsgevoelig en heb gerookt, iedereen rookte in het gezin waar ik uitkom, vader moeder broers zussen en er buiten bijna heel de kerkenraad, tja waarom zou je dan niet gaan roken, het heeft me echt heel veel strijd gekost om er af te blijven en niet in iets anders te vervallen, want daarna ging ik snoepen, gelukkig is dat nu helemaal over, al vele vele jaren en het is ook geen gevoelige plek meer, daarom vragensteller, de Heere geneest, maar hij moet wel aan de bak en willen, daar zit vaak de knak. Echt moeilijk voor je...
Johannes77
Wat u kunt doen is goed gedrag belonen. Veel ouders hebben een regel dat als hun kinderen niet roken zij het rijbewijs van hen cadeau krijgen. Zo kunt u dat ook met uw partner doen. Wat u ook tussen neus en lippen eens door kan noemen zijn de kosten van het roken. Bereken eens hoeveel per dag en wat daarvan de kosten zijn en reken dit door naar kosten per jaar. Een pakje sigaretten van 20 stuks kost na 1 april 2024 gemiddeld €11,10 (inclusief btw). Rook je 1 pakje per dag, dan kost je dit gemiddeld €11,10 x 365 dagen = €4.051,50 per jaar ! Dat is heel veel geld waar je iets heel moois mee kan doen. Laat uw man de keuze maken wat met dat geld te doen (auto,huis,reis,hobby,ect...) zijn beloning voor het stoppen en u heeft ook wat u wilde. 2 blijde personen!
Rembrand
Bijzonder om te lezen hoe Johannes een vrouw adviseert om haar man op te voeden als was hij haar kind. Dit zie ik af en toe om me heen gebeuren.  Ik heb nooit ervaren dat het succes heeft. Sterker nog: behandel een echtgenoot als een kind en hij gaat zich gedragen als een kind.
Ga vooral volwassen met elkaar om en stel duidelijke grenzen. Dat heeft niets te maken met macht uitoefenen of chantage.
Johannes77
@Rembrand : volgens mij geeft de vraagsteller aan dat er al veel gepraat is. Dus de standpunten (grenzen) van mekaar zijn wel duidelijk, alleen blijven beide kampen bij hun standpunt. 1 van de partijen zal moeten veranderen dat lukt je niet door het met dreigementen en ultimatums en grenzen op te lossen. Dat levert wrok op en komt ooit als een boemerang weer terug misschien. Roken levert hem blijkbaar iets op wat hij niet kan missen, daarvoor moet je iets in de plaats stellen. Iets duidelijks en zeker. Dat roken slecht is ook voor je kinderen gaat lang niet in alle gevallen op. Hoeveel mensen zijn niet met rokende ouders groot gebracht die niks mankeren? Zo redeneert een roker. Want het effect is voor hem niet direct of met bijv. 3 jaar meetbaar. Een beloning daarentegen is voor hem wel meetbaar en kan een stimulans zijn en een stip op de horizon
Rembrand
De vragensteller heeft intussen diverse handvatten en medeleven ontvangen. Het is aan haar hoe ze het verder op gaat pakken.
davinci
"..Hij rookt super veel.." dat vul ik in als zo'n 25 a 30 sjekkies zware shag per dag. Wellicht zou hij kunnen afbouwen naar een heel stuk minder. Dat schrikt wat minder af dan helemaal stoppen. Nu ken ik ook mensen die snel in paniek raken op dit gebied. Ze gaan bij wijze van spreken alvast maar liggen zodra ze in aanraking kwamen met de geur van een sigaret ..zo snel gaat het ook weer niet. Het lichaam best wel wat hebben. Maar goed..een vreemde gewoonte blijft het wel. Rook naar binnen zuigen en weer uitblazen. Moet er vanuit de ruimte (Stel dat er marsmannetjes bestonden) ook bijzonder voor hun uitzien. Ook erg duur tegenwoordig. Helemaal stoppen geeft in elk geval geen schuldgevoel als je er toch Iek door zou worden.
davinci
Iek = ziek