Ongeoorloofd hertrouwen versus homorelatie

Ds. T.A. Bakker / Geen reacties

Vraag

Wat is bijbels gezien het verschil tussen een homoseksuele relatie en een huwelijksrelatie tussen een man en vrouw die beiden eerder getrouwd waren en volgens de Bijbel niet mochten scheiden? Allebei de stellen leven voortdurend in zonde en toch vinden we een homoseksueel stel veel erger (lijkt het). Hoe ik dit moet zien?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller,

Je legt de vinger op de zere plek. Als de kerk heel stevig is in de afwijzing van homoseksuele relaties en tegelijk tweede huwelijken die Bijbels gezien niet geoorloofd zijn oogluikend toestaat, roept dat op zijn minst verwarring op. Maar het roept ook pijn op bij homoseksuele broeders en zusters die niet begrijpen dat de kerk zo met twee maten meet.

Tegelijk liggen er op het gebied van echtscheiding en hertrouwen wel veel vragen. Allereerst moeten we onze ogen er niet voor sluiten dat er verschil van mening is over echtscheidingsgronden en de mogelijkheid om te hertrouwen. Mijns inziens is het heel wezenlijk om vast te houden aan de Bijbelteksten die hierover gaan, wat ons ook vandaag enige duidelijkheid geeft. In dit verband voert het te ver om hierop in te gaan. Maar vervolgens krijgen we in de praktijk soms te maken met specifieke situaties waarin niet goed duidelijk is of er sprake is van een Bijbelse echtscheidingsgrond. Kortom, het is niet altijd duidelijk of de Heere Zijn zegen gebiedt over een huwelijk waarbij man of vrouw opnieuw getrouwd is.

Die onduidelijkheid ligt er Bijbels gezien niet als het gaat om homoseksuele relaties. God heeft ons mannelijk en vrouwelijk geschapen en heeft de man voor de vrouw bestemd en andersom. Alle Bijbelse gegevens houden vast aan deze orde van God. Daaruit blijkt dat er toch een cruciaal verschil is tussen een tweede huwelijk en een homorelatie. Het is het verschil tussen ‘natuurlijk’ en ‘tegennatuurlijk’. De structuur van een homorelatie of een lesbische relatie is niet in overeenstemming met Gods scheppingsplan, terwijl dat wel geldt voor een relatie tussen man en vrouw.

Maar heteroseksueel of homoseksueel, man of vrouw, single of getrouwd, we hebben allemaal met de Bijbel in de hand biddend te zoeken naar Gods wil. Paulus schrijft: “En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij” (Romeinen 12:2). We kunnen alle instemming hebben van mensen om een relatie aan te gaan (‘Het is toch ook wat om alleen te blijven’), maar als we Gods wil niet doen, zijn we heel gevaarlijk bezig. Dat geldt niet alleen voor homoseksuele relaties! Een oprechte christen vraagt niet pas om Gods handtekening als hij/zij de keus voor een partner heeft gemaakt, maar biedt de Heere een wit papier met het gebed: Vult U het maar in, en geef me dan de overgave en het vertrouwen om te tekenen! Naar analogie van Mozes, die liever met het volk van God slecht behandeld wilde worden dan voor een tijd het genot van de zonde te hebben, kan een christen zeggen: Ik ben liever alleen mét God dan voor een tijd het genot van de zonde zonder God! Ik bid dat de Heere Zijn kerk anno 2024 dit geheim leert.

Hartelijke groet,
Ds. T. A. Bakker

Lees meer artikelen over:

geaardheid