Liedboek voor de kerken uit 1973

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben niet zo bekend met de kerk, maar waar zingen ze (vooral) uit Het Liedboek voor de kerken uit 1973? Ik kijk weleens naar Youtube, maar daar zingen ze vooral oude berijming of iets anders wat ik niet ken.

Antwoord

Dé kerk (met een kleine letter) bestaat niet. Er is alleen al in Nederland een enorme diversiteit aan kerken en geloofsgemeenschappen, en allemaal hebben ze hun eigen tradities, gebruiken en liturgie. Dus ook wat betreft het zingen is er een grote diversiteit aan psalmen, gezangen en christelijke liederen uit evenzo verschillende zangbundels. Globaal zou je kunnen stellen dat tijdens diensten van de reformatorische kerken vooral gezongen wordt uit de psalmberijming van 1773. In de wat minder behoudende gemeenten is de diversiteit aan zangbundels groter: van psalmen tot liedboek en van gezangen en Johannes de Heer tot Op Toonhoogte en Opwekking. Voor meer inzicht zou je de artikelen onder de tags 'Gezangen' of 'Zingen' kunnen lezen.

2 reacties
schoenveter
Als we niet vragen met een specifieke omgeving of doel, is deze vraag lastig te beantwoorden want er bestaat geen vaste lijst van zover ik weet (en anders kan dat weer veranderd zijn). Via https://www.kerkwijzer.nl/ is het ook niet makkelijk te vinden, maar soms staat het wel bij de informatie beschreven.

Het is veelal uitzoekwerk waar dit (nog) in gebruik is en of dit niet veranderd. Met kerkomroep/kerkdienstgemist of andere streamingdiensten zou er naar gemeentes in de regio door terug te kijken/horen wat ze daar zingen. Maar ook op de websites van de kerkgemeente zelf omschrijven ze nog wel eens wat ze precies doen en gebruiken in de eredienst. Dit zou met een beetje handigheid vrij snel te doen zijn.

Het algemene antwoord waar je het (ongeveer) moet zoeken staat hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Liedboek_voor_de_Kerken

Ik verwacht wel dat veel gemeentes met deze bundel een alternatief hebben (denk aan DNP, Weerklank) en/of dit samen met andere bundels nu door elkaar gebruiken.
Zv70
Waar zingen ze (vooral) uit Het Liedboek voor de kerken uit 1973?
In protestantse PKN gemeenten, volgens mij.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.