Preken ds. Joh. van der Poel

G.J. Jansen | 2 reacties | 09-07-2024| 08:08

Vraag

Wat is de reden dat bij de preken in de prekenboeken van ds. Joh. van der Poel er een verschil is tussen de Schriftlezing en de daadwerkelijke tekst van de prediking? Waarbij eerst wordt ingegaan op de Schriftlezing voordat de prediking plaatsvindt? Bijvoorbeeld de eerste preek in “Ruth de Moabitische”, Schriftlezing: 2 Koningen 8: 1-15. Tekst: Ruth 1: 1-5.

Antwoord

Op basis van de formulering van de vraag is er volgens mij het volgende aan de hand. Dominee Van der Poel gebruikt de Schriftlezing als kader (achtergrondinformatie) voor het Schriftgedeelte waarover hij preekt.

In het geval van het gebruikte voorbeeld gebruikt hij 2 Koningen 8: 1-15 (Joram helpt de Sunamitische uit het Filistijnse land) om uit te leggen dat ook op andere plaatsen in de Bijbel naar heidense landen uitgeweken Joden (in het geval van de Sunamitische) of heidense bekeerlingen (in het geval van Ruth de Moabitische) (opnieuw) werden opgenomen in het volk van Israël.

De Sunamitische had net als Naomi in een heidens land gewoond tijdens een hongersnood in Israël. God zorgt ervoor dat hun erfdeel hersteld wordt, zodat ze weer beschikken over een huis en akkers. In het geval van de Sunamitische is het koning Joram die als rechter en losser optreedt. In het geval van Ruth is het Boaz die als losser functioneert.

Ruth wordt ook opgenomen in het huis van Israël, omdat ze eerder was getrouwd met een Joodse man en de trouwe schoondochter is van Naomi. Zij ontvangt het erfdeel van haar overleden man en wordt gelost door Boaz, die ook met haar trouwt.

Dit is mijn inschatting, gezien de overeenkomstige thematiek tussen beide Schriftgedeelten.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen

2 reacties
kejak
"Als men altijd preekt wat het niet is, dan heeft men geen tijd meer over om te preken wat het wel is" ....
kip
ja mooi he
eerst voorwerpelijk
en dan onderwerpelijk toepassen
dat luistert buitengewoon fijn

jammer dat ik deze predikant niet gekend heb
gelukkig zijn er veel preken te beluisteren,en heb ik alle boeken met preken aangeschaft.

heel ander ligging,dan waar ik vandaan kom

niet zelf gepakt en toegeeigend
maar duidelijk door God geschonken en toegepast

echt om jaloers te worden,op dat geestelijke leven

kostelijk
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.