Helder zicht op Jezus

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik probeer de laatste tijd om veel met het geloof bezig te zijn en hoe ik dit nu kan versterken. Ik vind dit erg lastig en het lukt me niet echt. Telkens weer doe ik weer dingen fout en zondig ik. Ik vraag wel om vergeving in mijn gebed en ook of de Geest in mij wil komen wonen, maar toch voel ik het niet echt. Als ik bid dan zwerven mijn gedachten ook overal heen behalve naar wat ik nu echt wil bidden. Ik voel er niet echt iets bij als ik bid en het lijkt soms gewoon alsof mijn gebed niet verder komt dan het plafond of mijn gedachten. Ik vind het ook soms lastig om een soort gebedspunten te hebben, ik weet vaak niet zo goed wat ik moet bidden. Ik kom wel tot of God over mij wil waken in de nacht en verder vind ik het vaak lastig. Soms voelt het bidden meer als een soort gewoonte en omdat het erbij hoort.

Ik heb dit ook met Bijbellezen, ik vind dit lastig. Ik lees het wel, maar net alsof het een soort een normaal boek is en ik sla er dan niet echt iets van op. Het zegt me niet zo veel en ik vind het lastig om nou te ontdekken wat God mij nu echt wil duidelijk maken. Ik vind het erg lastig om gewoon te geloven. Ik stel mezelf telkens vragen bij het geloof en bij de Bijbel. Ik geloof ergens ook wel dat de Bijbel waar is, maar ik zie geen bewijs. Ik vind het erg lastig om me over te geven aan God en het lijkt me raar om op Hem te vertrouwen. God lijkt voor mij zo ver weg en ik ook van Hem.

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Fijn dat je zo openhartig schrijft wat je bezighoudt. Toch is het bij het geven van een antwoord nog niet zo makkelijk om in iemands hart te kijken en precies te doorzien wat er in iemand omgaat. Ik wil in mijn antwoord wat zaken aangeven waarmee ik je probeer (verder) te helpen.

Ik denk dat het voor ons allemaal van groot belang is dat we de kern van de Bijbelse boodschap aan ons duidelijk begrijpen. Daarover valt natuurlijk veel te zeggen maar voor ons is het wel heel belangrijk om te begrijpen dat God ons in Zijn Woord vertelt dat wij door onze zonde van huis uit verloren mensen zijn die op weg zijn naar de rampzaligheid en daar zeker zullen aankomen tenzij wij met God verzoend worden door het werk van de Heere Jezus Christus. God zegt ons daarom in Zijn Woord dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft aan deze wereld om in onze plaats voor ons vanwege onze zonde te lijden en te sterven en een volkomen gehoorzaamheid te volbrengen opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren zal gaan maar het eeuwige leven zal hebben. Samengevat: wij hebben te geloven dat we verloren mensen zijn in onszelf maar dat God Zijn Zoon als Zaligmaker aan ons gegeven heeft. Wanneer wij in Hem geloven zullen wij niet verloren gaan maar behouden worden.

Deze boodschap moet bij ons binnenkomen: ik ben een verloren mens, ik kan mijzelf niet redden, ik heb alles tegen. Mijn vraag aan je is: heeft dat je al in de nood gebracht? Laat ik maar eerlijk zijn: als dat ons niet benauwt zal de Heere Jezus nooit waarde voor ons krijgen. Maar dan ook dat andere: is die boodschap van genade al bij je binnengekomen: God heeft Zijn Zoon gegeven, aan deze wereld, ook aan mij, opdat ik door Hem behouden zou worden. Het evangelie zegt ook mij: wie in Christus gelooft wordt zalig.

Mag ik eens vragen: is dat al een wonder voor je geworden, heb je je vertrouwen op Hem gesteld, schuil je achter Zijn bloed dat reinigt van alle zonden? Dan spreekt God je vrij van schuld en straf, dan houdt Hij je in Christus voor iemand die geen zonde gekend of gedaan heeft, volkomen rein en heilig. Wat is dat een onbegrijpelijk wonder. Jesaja schrijft: "De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden".

Dan draait uiteindelijk alles om de vraag: wie is de Heere Jezus Christus voor je geworden? Is Hij je Zaligmaker, Zondevernieler, Bevrijder geworden? Dan zeg je ook met de bruid uit het Hooglied: "Zulk Eén is mijn Liefste, mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem. Alles aan Hem is gans begeerlijk". Dan besef je, leer je, ervaar je, en dat telkens weer opnieuw, dat er uit jezelf niets goeds komt, maar dat je alles alleen van Hem hebt te verwachten. En wat een wonder dat Hij het je wil geven.

Ik heb de gedachte dat als bovenstaande zaken in je leven functioneren de problemen die je nu ervaart zullen worden opgelost en dat er een helder zicht op Jezus komt en een heerlijke troost vanuit Hem je hart zal vervullen. Dat wens ik je van harte toe.

Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel