Mening van predikant in doopgebed

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Tijdens een doopdienst in een gemeente raakte de voorganger een bijzonder thema aan in het gebed. Ik vraag me af: is dit wel gepast voor het openbare gebed voor de doopbediening?

Er waren woorden voor de doopouders met hun kindje. Ook waren er woorden voor echtparen die uitzien naar de kinderzegen. Helaas waren er geen woorden in het gebed voor alleenstaanden en -gaanden die uitzien naar liefde en de kinderzegen. En er waren geen woorden voor oudere en jongere echtparen die weten dat hun leven zal zijn en blijven zonder kinderen. Echter er waren wel woorden voor echtparen die niet uitzien naar de kinderzegen omdat zij geen kinderwens hebben (of nog even willen wachten, maar dat werd zo niet genoemd). Hier aan toegevoegd een eigen mening van deze predikant waaruit elke volwassene begrijpt dat hij graag wil invullen hoe echtparen dienen om te gaan o.a. met anticonceptie: namelijk het gebruik wil hij het liefst verbieden.

Dit thema raakt vele echtparen zonder kinderen (hetzij kort of langer getrouwd). Wordt de preekstoel nu niet gebruikt als steekstoel? Daarnaast zijn er ook echtparen die het heel moeilijk vinden (aan ouders, familie of kerkenraad ) te kennen te geven wat de echte reden is dat ze (nog) geen kinderwens hebben (of waar men wel uitziet naar een  zwangerschap) omdat iedereen wel een mening en een vooroordeel heeft anno 2024. Die stellen die (nog  even) niet uitzien naar de kinderzegen om welke redenen dan ook zijn misschien verstandiger bezig dan deze voorganger met zijn uitspraken. Deze jonge stellen denken namelijk goed na over de keuzes die ze maken en de voorganger heeft volgens mij het nadenken verwisseld met vooroordelen.

Ik vraag mij af: sta ik in mijn recht om mij te ergeren aan dit soort uitspraken en is dit thema wel passend voor het openbare gebed bij een doopsbediening?

Met vriendelijke groeten, een man (geen vader).

Antwoord

Uit uw vraag maak ik op dat u geen lid bent van deze gemeente en u als gast er was toen daar een doopdienst plaats heeft gevonden. U heeft dus een momentopname gehoord van het gebed van de dominee. Het zou kunnen zijn dat de zaken die in het gebed niet genoemd werden wel in de volgende doopdiensten een plaats krijgen. Ik weet dat het voor kinderloze echtparen moeilijk kan zijn om een doopdienst bij te wonen en dat daarom in het kort die nood wordt neergelegd voor Gods genadetroon. Overigens wordt meestal na het dopen het gebed uit het formulier gebruikt en wordt het gebed om de opening van het Woord Gods er aan toegevoegd.

Een gebed moet echter een gebed zijn en niet misbruikt worden om allerlei meningen omtrent huwelijk en gezin te ventileren. Beter is het wanneer de dominee de onderwerpen die u benoemd op gepaste wijze behandelt in een preek waar de tekstkeuze op afgestemd is. Niet zijn eigen meningen zijn van belang maar hoe de Heere wil dat wij leven en hoe we met al onze noden rondom huwelijk en gezin, mogen gaan naar de God van het verbond. We moeten eerlijk belijden dat helaas ook onder kerkmensen er heel wat gebeurt in huwelijk en gezin wat niet is naar de wil van de Heere onze God. Daarom is het zo belangrijk dat we samen mogen horen wat de Heere ons voorhoudt in Zijn Woord in Zijn oordelen en beloften.

Ds. A. J. Schalkoort