Bidden en laten rusten

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Paulus hield na drie keer op te bidden voor het wegnemen van een doorn in zijn vlees. Verder: “want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.” Even later: “want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.” Dit wekt bij mij de suggestie dat ‘bidden en laten rusten in de Vaderhanden’ een Bijbelse houding is.

Ik hoor ook wel eens van die schitterende verhalen van vrienden/vriendinnen die dagelijks op hetzelfde moment (maar ieder afzonderlijk) voor een afgedwaalde vriend(in) bidden. Soms jarenlang. Hoe bijbels is dit? Van bepaalde dingen begrijp ik heel goed dat dit in een dagelijks gebed past (dagelijks brood, aanbidden, danken, belijden van zonden, etcetera). Maar hoe zit het met dingen als bidden voor de bekering van je buurman of genezing van lichamelijke kwalen?