Groeien in het geloof met druk leven

Ds. W. J. C. Blijderveen / 1 reactie

Vraag

Een aantal maanden geleden mocht ik gered worden! Ik ben tot geloof gekomen. Ik voel dat de Heilige Geest in mij aan het werk is (als ik dat zo mag zeggen). Ik voel de drang om te leren, heel veel te leren over wie God is en wat Hij doet en vooral veel te leren uit Zijn Boek, de Bijbel. Maar, net zoals bij veel anderen, heb ik een druk leven. Ik ben een meisje van 19 jaar en zit op de PABO, een opleiding die heel veel tijd vraagt. Daarnaast heb ik ook nog veel familie en vrienden. Deze laatste drie dingen vergen zoveel tijd, dat ik weinig tijd heb om te groeien in mijn geloof en kennis. Maar dit vind ik nou juist wel belangrijk.

Ik heb ondertussen wel twintig onderwerpen waar ik graag een Bijbelstudie over wil doen. Ik ben de hele Bijbel aan het lezen. Ik wil theologische boeken lezen en dit allemaal omdat ik het belangrijk vind om meer kennis te krijgen van de Bijbel. Ik zie namelijk om mij heen dat mensen deze kennis gebruiken om anderen over God te vertellen, om te evangeliseren en om gesprekken met mensen aan te gaan. Ik voel nu zelf nog een beetje een blokkade om te praten, omdat ik zelf vind dat ik niet genoeg kennis heb. Ik voel dus de noodzaak om meer te leren, om dit te gebruiken om over Christus te vertellen.

Heeft iemand tips hoe ik hier mee om kan gaan? Hoe kan ik hier met rust mee omgaan en toch groeien in mijn kennis? Hoe kan ik het allemaal combineren? Ik ben me ervan bewust dat God en de Bijbel boven alles moet staan, maar onze samenleving is daar totaal niet op ingericht.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat heerlijk dat je kunt zeggen dat je gered bent en dat je in geloof de Heere Jezus Christus hebt mogen aannemen uit de handen van de Vader door de kracht van de Heilige Geest! De liefde voor God is in je hart gaan branden omdat Hij je eerst heeft liefgehad. Er is een groot verlangen om meer te leren en om God dieper te kennen.

Laat ik beginnen met te zeggen dat leren een levenslang proces is. In de omgang met de Heere blijf je voortdurend nieuwe dingen ontdekken en is er als het goed is een voortdurende groei in de kennis en de genade van de Heere Jezus. De keerzijde is dat je ook jezelf steeds meer leert kennen.

Het leven van het geloof vraagt tijd. Tijd voor de omgang met God, tijd om te lezen en te studeren. En juist daar loopt het een beetje klem. Want je hebt een drukke studie, veel familie en vrienden. Sociale contacten en studieverplichtingen houden je bezig en je ervaart dat dit ten koste gaat van Bijbelstudie.

Mijn vraag is: Waarom? Zijn je familieleden en vrienden geen christen? Is de opleiding die je volgt seculier? Als dat het geval is, dan denk ik dat het belangrijk is om keuzes te maken en grenzen te bewaken. Neem elke dag een vast moment voor Bijbelstudie en gebed. Een kwartier tot een half uur aan het begin van de dag. Een moment om je te voeden en zo gevormd te worden. Wil je lezen en studeren in de Schrift, stel dan prioriteiten.

Maar als je familie en vrienden wel christen zijn, dan liggen daar toch geweldige kansen? Je zou samen met je vrienden Bijbelstudie kunnen doen. Samen met je familie het gesprek kunnen voeren over allerlei thema's waar je meer van wilt weten. Actief zijn met vrienden en familie binnen de kerkelijke gemeente is ook een bron van vorming en onderwijs.

Het belangrijkste om te spreken over God en Zijn dienst is niet de kennis. Maar de vrijmoedigheid die God ons verlenen wil door de Heilige Geest. Gebed is daarin onmisbaar.

Ik hoop zo een aanzet van een antwoord te hebben gegeven waar je mee verder kunt.

Hartelijke groet,
Ds. W. J. C. Van Blijderveen

Lees meer artikelen over:

geloofsleven
1 reactie
Samanthi
Lieve zuster
Wat het zwaarst weegt...
Groeien in je geloof beteken niet in de eerste dat je veel kennis vergaart of veel Bijbelstudie doet, je groeit als je leeft met de Heere, Hem in alles vertrouwd, alles van hem verwacht... als je geen tijd hebt om tijd met Hem door te brengen, onderzoek jezelf dan waarom je zo weinig tijd voor Hem overhoudt.

Ja er wordt veel van je gevraagd
De tip van de dominee om een mogelijk te zien om het of je het met familieleden samen kunt doen.

Spreek met jezelf een tijd af, voor de één is dat in de morgen, voor een ander in de avond of middag.
Maar zoek een vaste tijd, (dat zie je in de Bijbel ook terug "op gezette tijden")
In de Bijbel staat ook:
1 Timoteüs 4:7b oefen uzelven tot godzaligheid.

Als je een vaste tijd reserveert, dan kun je dat oefenen, eerst kort, dan wat langer, er zijn ook hulpmiddelen om stille tijd te houden, bijvoorbeeld: eerst dit of gewijde ruimte of Woord voor onderweg, ze duren niet lang, maar je kunt er dan wel een begin mee maken. Je kunt je er in oefenen.

Vertel de Heere ook van je strijd tegen al je bezigheden, maar laat ze je niet bij de Heere vandaan houden.

Gods zegen lieve zuster.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.