Broer van zulke gebeden gaat niet verloren

Ds. C.J. Droger / 2 reacties

Vraag

Mijn broer heeft psychische problemen en is ernstig verslaafd, met alle gevolgen van dien voor hemzelf en voor zijn omgeving. Ik ben bang dat we hem gaan verliezen binnenkort ten gevolge van zijn verslavingen. Het is zo moeilijk om dit aan te zien, om machteloos te staan en ook te zien hoe zijn omgeving heel erg hieronder lijdt.

Maar het belangrijkste, voor zover wij weten, is dat hij God niet kent. Er is heel veel voor hem gebeden voor geloof en voor zijn leven, maar er lijkt geen verandering te komen. Integendeel. Wat ik heel moeilijk vind is dat God tot nu toe niet lijkt in te grijpen. God wil toch ook dat hij zich bekeert en dat hij leeft? Zie ook Ezechiël 33:11. Het is zo moeilijk om dit over te geven in Gods hand en te vertrouwen op Hem, hoe het ook zal lopen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een in-, intrieste situatie stel je aan de orde in je vraag. Wat moet je broer heel diep lijden en jullie als zijn familie evenzeer. Voor een situatie als deze weet ik eigenlijk geen oplossing. Ja, ik weet er één. Ik zal hem heel concreet opschrijven.

Vraag een paar mensen of ze met jou een gebedsgroepje willen vormen. Als je dat rond hebt, gaan jullie om de beurt één keer per dag voor je broer bidden. Probeer één keer per week als gebedsgroepje bij elkaar te komen om voor je broer te bidden. Als dat fysiek lastig is, doe het dan via WhatsApp beeldbellen of via een Teamsmeeting. Breng in jullie gebeden de situatie van je broer zo concreet mogelijk bij God. Pleit op Zijn almacht, liefde en genade en op Zijn belofte in de Bijbel dat voor Hem niets te wonderlijk is. Verwacht het van Hem alleen. Niet van jullie gebed, inzet en bewogenheid. Laat je ook niet weerhouden door wat je voor ogen ziet. Ga zo door, zolang je broer leeft. Ik geloof dat een broer van zulke gebeden niet verloren zal gaan.

Bidden jullie zelf voortdurend om de kracht van de Heilige Geest. Hij geeft gebeden in ons hart en geeft volharding in het gebed. En pleit dan op het volbrachte werk van Christus. Daar ligt de enige grond voor de verhoring van onze gebeden.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

2 reacties
Debora1969
Lieve vraagsteller, het antwoord kan kort zijn. In de bijbel staat; als je wilt weten hoe de Vader is, kijk dan naar Jezus.
Als we kijken naar Jezus die goeddoende rondging. Innerlijk met ontferming bewogen was.
Wat zou Jezus gedaan hebben als je je broer nu letterlijk bij Hem zou kunnen brengen? Hij zou hem liefdevol aankijken.
Hij is Dezelfde als toen, de grote IK BEN. Laat bij al je zorgen die je al hebt de goedheid en genade van onze God een zekerheid zijn. Hij die nooit loslaat. Dus behalve bidden mag je daarvoor danken. Want hoe moeilijk je weg ook is, Hij is erbij en laat nooit los.
Rembrand
Uw broer heeft psychische problemen en is ernstig verslaafd, u vreest voor zijn leven. Ondanks gebed van u en uw omgeving lijkt het of God niet ingrijpt. Wat zal u zich wanhopig en machteloos voelen.
Heeft u contact met hem? Is het mogelijk om met zijn toestemming met zijn hulpverlener te praten (als hij contact heeft met een hulpverlener)
Wanneer hij verbonden is aan een GGZ instelling is er voor u wellicht de mogelijkheid om met een familieondersteuner te praten.  Die heeft een luisterend oor en kan u helpen om met de situatie om te gaan.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.