Moraalprediking of Evangelieverkondiging

Redactie Refoweb | Geen reacties | 28-06-2024| 08:03

Vraag

Kunt u mij uitleggen waarom sommigen spreken over een christelijke moraal en anderen ontkennen en zelfs bestrijden dat er zoiets bestaat als een christelijke moraal en wat heeft religie en geloof hiermee te maken? Ik vraag het in het licht van mijn observatie dat best wat dominees preken over wat je wel en niet moet doen, bijvoorbeeld geen korte rokjes dragen of Netflix kijken en of dat niet veelmeer deugdzame mensen kweekt dan ware christenen. Uw antwoord wil ik graag ook toetsen in verband met de keuze voor een kerk, aangezien ik geen kerkganger ben en deze kerkelijke praktijk van moraalprediking in plaats van Evangelieverkondiging me eigenlijk weerhoudt van kerkgang.

Antwoord

Het antwoord kan kort zijn. Een christelijke moraal zonder geloof en bekering heeft weinig meerwaarde boven een humanistische moraal. Een predikant die wel vertelt hoe mensen moeten leven, maar zijn preek niet gepaard laat gaan met het bevel van geloof en bekering, is te vergelijken met een lege huls. Mooie glimmende buitenkant zonder inhoud. Als Christus uit de prediking verdwijnt (ter linker- of ter rechterzijde) en de preek verwordt tot een moralistisch praatje, kun je inderdaad beter thuis blijven. Maar gelukkig zijn er kerkelijke gemeenten genoeg waar Gods Woord in alle breedte en diepte eerlijk en evenwichtig wordt verkondigd. We helpen je graag zoeken naar een Bijbelgetrouwe gemeente. Mail ons gerust, zodat we weten in welke plaats je woont: vragen@refoweb.nl.

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.