Zaligheid alleen uit het geloof

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan ds. Klaassen. Recent keek ik een aflevering terug van Geloofstoerusting waarbij u de spreker was. Daarin sprak u zeer troostvolle woorden. Door het geloof alleen kunnen wij zalig worden. U vertelde daarbij dat als wij ons nu toevertrouwen in de handen van onze Heere Jezus dat wij zalig zijn. Ik onderschrijf deze woorden volledig, want ook ik kom er achter dat ik steeds weer zoek naar kenmerken of vruchten in mijzelf als gevolg van deze overgave. Als deze kenmerken uitblijven ga ik toch steeds twijfelen aan 'mijn' geloof.

Ik loop dus toch tegen een bezwaar aan. Is het niet heel (te) eenvoudig gezegd dat de zaligheid alleen voortkomt uit het geloof (als middel)? In de Bijbel lees ik veel meer dan alleen puur het geloof in de Heere Jezus als Zaligmaker. Daar gaat het ook over het kruis opnemen en Jezus volgen. Daar gaat het ook over het bewandelen van het smalle pad bijvoorbeeld. Hoe moet ik deze zaken dan duiden?

En wat als die innerlijke rust die de Heilige Geest zou geven nog ontbreekt, heb ik mij dan onvoldoende toevertrouwd aan Jezus? Hoe kom ik dan wel tot een volledig toevertrouwen? Het is een heerlijk Evangelie, maar ik kom er zo ontzettend moeilijk bij. Hopelijk kunt u e.e.a. verduidelijken.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Ds. Klaassen werkt niet mee aan deze rubriek, maar andere panelleden hebben deze vragen al eerder beantwoord. Geloof is niet alleen een besluit met je hoofd, maar ook een daad van gehoorzaamheid. Dus een praktisch gevolg van het wilsbesluit (gewerkt door de Heilige Geest). Dat wordt zichtbaar in de levensheiliging. Concreet: in het volgen van Jezus wordt Hij steeds meer dierbaar en sterft de oude mens steeds meer af. Dat is een proces dat een leven lang duurt. Een mens is nooit ‘afbekeerd’. Zie voor meer uitleg deze artikelen en de vragen en antwoorden onder de tag 'Geloofszekerheid':