Kinderwens uitstellen tot na verhuizing

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Is het geoorloofd om een zwangerschap, wanneer ons deze opnieuw gegeven zou worden, uit te stellen tot na een verhuizing? Onze jongste is inmiddels 2,5 jaar. Er is ruimte, financieel en qua liefde/rust in het gezin, voor een volgend kindje (nogmaals: als het ons gegeven is). We zijn ook aan het kijken naar huizen, maar we hebben op dit moment nog niks gekocht. We worstelen met de vraag of het geoorloofd is om onze kinderwens hiervoor uit te stellen. We gebruiken geen anticonceptie overigens, maar we plannen wel door middel van Natural Family Planning.

Antwoord

Geachte vragenstellers,

Hartelijk dank voor jullie concrete vraag. Wat de achtergrond betreft ga ik er vanuit dat jullie huidige woning te klein is t.o.v. een tweede kind. Daarom zoeken jullie een andere woning. Niet alleen om een eigen woning te hebben, maar ook meer ruimte. Wat zegt de Bijbel hierover?

Ik vind het mooi dat jullie belijden dat kinderen een zegen van God zijn. Niet alleen wat het biologische betreft, maar ook t.a.v. het eigendom zijn van God. Tegelijkertijd draag je ook een verantwoordelijkheid. Daarbij gaat het jullie niet om een berekend handelen, maar vooral om het rekenen met het welzijn van je gezin en een tweede kind. Wat kun je aan, zowel als man en vrouw? Mag je verstand en je gevoel daarin een rol spelen? Mag je verantwoordelijkheid nemen of moet je dat allemaal loslaten?

Ik denk dat 1 Petrus 3 vers 7 voor jullie een richtlijn kan zijn. Met verstand met elkaar samenleven in een leven dat zijn sterke en zijn zwakke kanten kent. Ik denk ook aan de woorden van de Heere Jezus als Hij oproept om God lief te hebben met heel je hart, met heel je ziel, met heel je kracht en met heel je verstand – zie Lukas 10 vers 27. Dit wijst op een mooie en zegenrijke eenheid. Man en vrouw zijn, gezin, kind en kinderen, werk, woning, geestelijke, psychische en lichamelijke gezondheid. Het hoort bijeen als een gave van God. Het heeft zijn doel in God en in de naaste. Daarin wil God ook je verstand verlichten. Het verstand dat je mag gebruiken.

Het mooie is ook dat niets buiten de zegen van God komt te liggen. Ook je huis niet. Het wordt geen doel in zichzelf maar een poort tot zegen.

Ik mag en hoef voor jullie de beslissing niet te nemen. Dat doen jullie zelf. Maar ik hoop je wel geholpen te hebben in het aanreiken van een perspectief en een bron voor gebed, voor geloof, hoop en liefde en vooral vertrouwen.

Heb je naar aanleiding van mijn antwoord tot nog meer vragen of op bepaalde punten meer toelichting nodig, dan hoor ik het graag en probeer je nog verder te helpen.

Hartelijk wens ik jullie veel zegen en geloofsvertrouwen zodat je mag beseffen dat je werkelijk alle dingen in Gods handen mag leggen.

Ik sluit af met de woorden van 1 Petrus 5:7: “Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u.”

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

gezinsvorming